Johnson’s Creek – Johnson’s Creek (EP)
Format: CD / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 1 augustus 2019

Countryrock is een genre, dat met name in de USA, tegenwoordig veelal als erg gepolijste, op de hitlijsten gerichte, muziek klinkt. Een soort nep-rock dus! Gelukkig bestaat er toch nog een aantal bands, die het woord “rock” wat hoger in hun countryrock heeft staan. Zoals de band Johnson’s Creek, die niet uit de USA maar wel uit Canada (Barrie, Ontario, om precies te zijn) komt. De band bestaat uit Glenn Code (zang, gitaar), Michael Lanteigne (sologitaar, zang), Mike Crombez (bas, zang) en Rick Carreiro (drums).

In 2018 debuteerde de band met de single I Like It Dirty, een nummer dat ook op deze EP te horen is. En dat is een stevig pompende rocker waarin het countr gehalte behoorlijk ver naar de achtergrond verdreven is.
Ook de opener van de E.P., Light Up The Honky Tonk, is een stevig soort countryrock waarin een behoorlijk hoog Southern rock (Lynyrd Skynyrd) gehalte zit. Dit nummer met zijn priemende gitaarwerk zal menige “honky tonk” op zijn kop zetten.
In Ocean Fantasy wordt het rockgeluid ingeruild voor een meer op de hitlijsten gericht countrypop geluid, dat voorzichtig richting het werk van Dwight Yoakam en consorten kruipt. Gelukkig klinkt het nummer nergens té gepolijst wat met name komt door de stevige gitaarriffs en het prachtige sprankelende sologitaarspel. In het lome en broeierige The Water wordt weer stevig gerockt. Dit mid-tempo nummer heeft een geluid dat aan The Charlie Daniels Band doet denken. Pure country is te horen in de swinger Little Things, compleet met luchtig tokkelende banjo en prima meerstemmige zang.
Boots, de afsluiter van de EP, is een ballad, die perfect past in de, in de USA, zo populaire goed verzorgde countrypop-rock.

Johnson’s Creek is een band, die op hun EP, de rock van de countryrock hooghoudt. Een prima EP, die doet uitzien naar een volwaardig album!

01. Light Up The Honky Tonk