Recensie: Johnny & The Headhunters – That’s All I Need

Johnny & The Headhunters – That’s All I Need
Releasedatum: 1 augustus 2018

Soms is een ontspannen, swingend album al genoeg om het predicaat “prima album” in de wacht te slepen. Zo ook bij het nieuwe, achtste, album van Johnny & The Headhunters. Een band van gitarist en zanger Johnny Ticktin, die bekend zou kunnen zijn als gitarist van Lousiana Red.
Zijn Headhunters zijn op dit album een komen en gaan van diverse musici. Zo treffen we als bassisten aan: Brian McGregor, Steve Shaw, Pete Kanaras en Eltorro Gamble. En als drummers: Clark Matthews, Toro Gamble en Robbie Magruder. Pianist en organist Tom Sullivan is ook op flink wat nummers te horen en zangeres Liz Springer en gitarist Dru Lore komen ook nog langs.
Zoals al gezegd staat dit album vol met ontspannen swingende blues. Het merendeel van de nummers bestaat uit covers.

Zoals de opener, That’s All I Need, een nummer van Magic Sam. Op dit album is dat een heerlijke luie shuffle geworden met Johnny’s super ontspannen bluesgitaar en zijn lome bluesstem. Lead Me On is een nummer van Bobby “Blue” Bland met een belangrijke rol voor het orgel en de piano van Tom Sullivan en Johnny op zijn diep twangende gitaar, waaruit ook priemende solo’s komen. Een heerlijke lome soulblues shuffle dus! Body And Fender Man werd geschreven door Duke Robillard en Doc Pomus en is vooral bekend in de uitvoering van Johnny Adams. Op dit album is het nummer al net zo lui en funky als in het origineel met een belangrijke rol voor de superfunk bas van Eltorro Gamble, het pompende orgel van Tom Sullivan en het priemende gitaarwerk van Johnny. Chicken House is een soulblues, die enigszins tegen het geluid van Robert Cray aanschuurt maar dan voorzien van een flinke countrytik. Met wederom dat onstpannen en toch swingende geluid. Lowell Fulson’s Rock ‘Em Dead is een stuwende shuffle met fel jazzy gitaarspel van Johnny. Een shuffle die drijft op de swingende bas van Brian McGregor.
Elmore James’ Shake Your Money Maker krijgt, zoals het hoort, een felle rauwe en rockende versie met Johnny’s smerig brullende slide. De cover van het Link Wray nummer Ace Of Spades is vrij verrassend. Deze instrumental klinkt hier alsof Link Wray een samenwerking met The Spencer Davis Group is aangegaan met een soulvol swingend geluid als resultaat met uiteraard hard en donker gitaarwerk.
Ook de cover van het Donovan nummer Watch And Chain (Hey Gyp) is verrassend. Het nummer drijft hier op een hypnotiserende Bo Diddley beat. Johnny zingt hier een duet met Liz Springer. Na de broeierige en stuwende boogie All My Whole Life met vlammende gitaarrifs, sluit Johnny het album af met een stuwende en soulvolle versie van het Albert Collins nummer Collins Mambo. Hierin zet Johnny het Albert Collins geluid helemaal naar zijn eigen hand. Zijn gitaarwerk klinkt minder hard met wel even vlammend en priemend als Collins in deze instrumental.

Johnny & The Headhunters hebben een album afgeleverd, dat zeer zeker een gelukzalige glimlach op de gezichten van de blues(rock) fans zal opleveren.

01. That’s All I Need
02. Lead Me On