Recensie: Johnny Sansone – Hopeland

Johnny Sansone – Hopeland
Format: CD – Digital / Label: Short Stack Records
Releasedatum: 15 april 2018

Hij raakte al vanaf zijn twaalfde verslingerd aan de blues en is al sinds zijn tienerjaren actief in de blues scene. Ik heb het dan over Johnny Sansone, de zanger, harmonicaspeler en accordeonist uit New Orleans. Hij speelde in het verleden met artiesten als Honeyboy Edwards, Ronnie Earl, John Lee Hooker, Jimmie Rodgers en Robert Lockwood Jr. en had zijn eigen band, Jumpin’ Johnny & The Blues Party. Inmiddels is hij al aan zijn achtste solo album toe en van slijtage is bij Johnny totaal nog geen sprake.
Op zijn nieuwe album wordt hij begeleid door Luther Dickinson (bas, gitaar) en Cody Dickinson (drums, piano, bas) uit the North Mississippi Allstars, Anders Osborne (gitaar, bas, dobro en producer) en pianist Jon Cleary.

Johnny laat gelijk horen hoe vitaal hij nog is in de stevig groovende bluesrocker Derelict Junction waarin zijn vlammende harmonica er gelijk uit springt naast de rauw brommende gitaarriffs. Opvallend is ook hoe krachtig de stem van Johnny nog altijd is. Delta Coating is een luchtige shuffle, losjes swingend waarin de blues vermengd wordt met zowel country als rock & roll. Het resultaat is een tegen Southern rock aanleunend nummer waarin de huilende harmonica en de priemende slide eruit springen. Hopeland is een breekbare lome ballad met romig glijdende slide en een hoog country/soul gehalte.
Plywood Floor is een spetterende rocker in de stijl van The Fabulous Thunderbirds met een schroeiend harde harmonica en snijdende slide. Johnny Longshot is een hoekige rocker met enige overeenkomsten met “Start Me Up” van The Rolling Stones. Een rocker zonder overbodige franje maar “gewoon” een nummer met pakkende riffs en een pakkend refrein. Johnny’s schroeiend harde harmonica steelt de show in de broeierig boppende rocker Can’t Get There From Here. In de loom stampende rauwe shuffe One Star Joint valt de prima samenwerking tussen de snerpende harmonica en de rauwe slide op. Johnny sluit zijn album af met de semi-akoestische ballad The Rescue waarin hij op de accordeon te horen is. Een nummer waarvoor een Freddy Fender of Doug Sahm zich niet zou schamen.

Op zijn nieuwe album vlamt de 61-jarige bluesman Johnny Sansone nog steeds als een jonge enthousiaste hond! Verplichte aanschaf dus!

01. Derelict Junction
02. Delta Coating