Recensie: Johnny Rawls – I’m Still Around

Johnny Rawls – I’m Still Around
Format: CD – Digital / Label: Third Street Cigar Records
Releasedatum: 10 september 2018

Er is een groot aantal bluesartiesten, dat met de regelmaat van de klok al jaren prima albums uitbrengt zonder dat deze door het “grote” publiek omarmd worden. Dat is ook het geval bij zanger-gitarist Johnny Rawls uit Mississippi. Hij werd in 1951 geboren en speelde op zeer jeugdige leeftijd al in bands van artiesten als ZZ Hill, Little Johnny Taylor, Joe Tex en The Sweet Inspirations. In het midden van de 70’er jaren was Johnny de “musical director” in de band van de legendarische soulzanger O.V. Wright.
In 1996 verscheen zijn solodebuut ‘Here We Go’ en sindsdien sleepte Johnny prijzen binnen als de WC Handy Award, de Living Blues Critics Award en de Blues Music Award. Maar echt doorbreken lukte Johnny maar niet.

Wellicht gaat het met zijn nieuwe album wel gebeuren. Aan het gebodene op dit album zal het zeker niet liggen. Het zal niet verrassend zijn dat de soulmuziek de voornaamste stijl op dit album is. Soul in een zogenaamde “mellow” stijl waarin Johnny’s soulvolle, enigszins hese en licht rauwe stem nog steeds prima klinkt. En dat na een carrière van 50 jaar! Luister maar eens naar de opener Running Back To You, een heerlijk ouderwets soulblues nummer, uiteraard met blazers, dat enigszins in de stijl van ZZ Hill of Little Milton zit. What You Do To Me is daarna een luchtig swingend soulnummer met een sprankelende swing. Uiteraard komen er ook soulballads voorbij, zoals het zwoel deinende Darling I Love You. Een intiem nummer dat zeer geschikt is om op te “slijpen”. Het lichtfunky soulnummer Back It Up On Me schreeuwt gewoon om een cover van Delbert McClinton. Een soepel swingend mellow soulnummer, dat in de verte iets van King Floyd’s Groove Me heeft. De wiegende soul van Do-Do-Do-Do doet aan het werk van Solomon Burke denken. De fluwelen zang van Johnny komt prima tot z’n recht in de opgewekte soul van I’m Still Around waarin Johnny aangeeft “I’ve been up, I’ve been down, I want the world to know I’m still around”. Waarvan akte! Dancing Tonight is voorzien van een warme soulsax. Je hoeft Johnny’s instructies maar te volgen om op de dansvloer helemaal los te gaan in een sensuele langzame dans. Holding On is een ballad, die te vergelijken is het met het beste werk van Curtis Mayfield & The Impressions. Rock With Me Baby is een verrassend rauwe rocker met gruizige gitaarriffs maar ook swingende mellow soul. In de afsluiter van het album komt Johnny tevreden tot de conclusie dat God Been Good To Me, in de vorm van heerlijk loom swingende gospel.
Als oude soullegendes als Bettye Lavette en Mavis Staples opnieuw ontdekt worden en met behulp van een “moderne” producer ineens bij het jonge publiek blijken aan te slaan, kan ik alleen maar hopen dat dit ook bij Johnny Rawls gaat gebeuren. Gezien zijn nieuwste album verdient hij dit.

01. Running Back To You
02. What You Do To Me
03. Darling I Love You