Recensie: Johnny & Jaalene – Johnny & Jaalene

Johnny & Jaalene – Johnny & Jaalene
Format: CD – Digital / Label: Rip Cat Records
Releasedatum: 21 september 2018

Wanneer je een blik op de hoes werpt zie je een jong stelletje staan, gekleed in een glimmende outfit waardoor je verwacht dat dit stel binnen de kortste keren al zwierend en zwaaiend aan een ballroomdans wedstrijd deelneemt.
Achter dit jonge duo Johnny & Jaalene gaan de 19-jarige zoon van Kid Ramos, Johnny, en zijn 16-jarige vriendin Jaalene DeLeon schuil. Met ballroom dansen heeft hun debuutalbum totaal niets te maken. Met een nostalgische reis terug in de tijd wel. Al luisterend naar dit album beland je in de eind jaren ‘50/ begin jaren ’60 waarin het geluid van de popmuziek nog gladjes, zoet en onschuldig was.
Met behulp van Kid Ramos (gitaar), Tommy Harkenrider (gitaar), Brent Harding (bas), Kip Dabbs (drums), Jesus Cuevas (accordeon) en Ron Dziubla (saxofoon) keert het geluid uit die jaren helemaal terug op dit album.

Een album, geheel gevuld met covers, dat van start gaat met Baby I Love You, de klassieker geschreven door het trio Phil Spector, Jeff Barry en Ellie Greenwich. De Spector “Wall of Sound” is hier ingeruild voor een fris rockabilly geluid a la Dave Edmunds. Door de zang van Johnny gaat het geluid ook nog richting Roy Orbison terwijl Jaalene klinkt als een onschuldig popzangeresje als Rachel Sweet. Kid Ramos voorziet het nummer van sprankelend gitaarwerk.
Gee Whiz, van Carla Thomas, is een ouderwetse slijper waarin de smachtende tienerstem van Jaalene je doet smelten. Ze laat dit van oorsprong rhythm & blues veranderen in een kauwgomballen ballad. Johnny zorgt, al hikkend, in Teenage Cutie (van Eddie Cochran) voor een iets rauwer geluid. In deze soepel boppende versie leeft Kid Ramos zich al priemend lekker uit.
Let It Be Me was altijd al het soort superzoete ballad waarbij, bij mij in elk geval, mijn glazuur er al gillend vandoor ging. Tenzij je natuurlijk de kans kreeg om met het mooiste meisje van de klas te kunnen slijpen. Ook de Johnny & Jaalene versie is aalglad maar blijft natuurlijk wel uiterst geschikt om op te slijpen.
Van Etta James hoefde je meestal geen zoetsappigheid te verwachten maar wel rauwe swingende rhythm & blues. In haar Good Looking vervangt Jaalene deze rauwheid door haar lolitazang. Een lekker swingend nummer met wel weer rauwe sax. Los Chucaos Suaves is een nummer van de Mexicaanse zanger-gitarist Lalo Guerrero. Op dit album klinkt dit nummer als een warm swingend Tex-Mex nummer, uiteraard met accordeon en zang van Johnny.
Angel Baby, van Rosie & The Originals, is weer een schoolvoorbeeld van een prima slijper waarin Jaalene oh, oh, oh zo verliefd is. Ook Johnny heeft in Doug Sahm’s Why Why Why te maken met de liefde. Met de pijnlijke kant van de liefde wat te horen is in zijn hartverscheurende zang. De rockabilly klassieker Let’s Have A Party verandert door Jaalene’s tienerstem in een lekker losjes swingend nummer met brandend gitaarwerk. Het gitaarwerk in Please GIve Me Something (van Bill Allen & The Back Beats) klinkt gemeen hard a la Link Wray en Johnny’s stem leent zich prima voor dit rauwe rockabilly nummer. Nachtegaaltje Jaalene verovert onze harten weer in de slijper Cuando Galiente van de Cubaanse broers Brian & Jim Feli.
Tot slot swingen Johnny  en Jaleene er dartel op los in de vrolijke Tex Mex rocker One Summer Night, ooit een hitje voor The Danleers in 1958.

Een lekker nostalgisch album waar je automatisch vrolijk van wordt en dat het wel eens goed zou kunnen doen tijdens de komende feestdagen.

01. Baby I Love You