Recensie: Johnny Fury – Johnny Fury II

Johnny Fury – Johnny Fury II
Format: CD – Digital / Label: indieExtreme Music Records
Releasedatum: 11 mei 2018

Als je te horen krijgt dat je te maken hebt met een blueszanger en gitarist uit Austin, Texas, weet je bijna automatisch al wat je verwachten kan. Namelijk een heerlijk vertrouwde mix van blues, soul en rock! En dat is precies wat je ook voorgeschoteld krijgt op het tweede album van Johnny Fury.
Hij wordt op dit album begeleid door zijn vaste begeleiders Glenn Fukunaga (bas), Russell Lee (drums), Mitch Quintanilla (saxofoon en toetsen), Matthew Price (trombone) en Mike Maher (trompet), aangevuld door wat gastmuzikanten.

Het vertrouwde Texas geluid is gelijk al te horen in Lucky Man. Een funky nummer over een zeer weelderig gevormde dame (“she had curves like a bottle of coke”). Maar zoals het zo vaak in de blues gaat, belazerde ze Johnny en pikte zelfs zijn ondergoed!! Een luchtig groovend nummer vol soul met bijbehorende blazers. Without Me is een rockende shuffle uit het Fabulous Thunderbirds vaatje met scheurend gitaarwerk van Johnny. En wederom over liefdesperikelen. Het rockende pianospel van Cole Gramling en de stuwende staande bas van Joe Miller springen er uit. Life On The Streets is een lome soulvolle blues met zwoele blazers en een licht jazzy geluid. De cover van het Magic Sam nummer All Of Your Love klinkt zoals het hoort. Een luie shuffle met een warm stuwende bas van Omar Vallejo en broeierig gierend gitaarwerk. My Heart Is Yours is een ontzettend funky bluesrock nummer met een haast New Orleans funkritme waarover Johnny zijn splijtende soli op ons los laat.
De cover van de Marvin Gaye klassieker Mercy Mercy Me (The Ecology) heeft door de blazers een jazzier geluid dan het origineel. Mede door Johnny’s stemgeluid deed deze uitvoering mij denken aan Robert Palmer’s cover van hetzelfde nummer. Daarna wordt de feestelijk swingende soulrocker Arizona Women ingezet. Een lofzang op de mooie dames uit diverse Amerikaanse streken. Chronic Blues is een luie jazzy ballad met een hoge dosis soul in een heerlijke Johnny Adams/Bobby Bland stijl.
Johnny sluit zijn album af met het duidelijk door Jimi Hendrix geïnspireerde Blue Sunrise. Een log, funky en harde bluesrocker in een stijl die ook door Chris Duarte wordt gehanteerd.

Johnny Fury heeft een heerlijk tweede album afgeleverd met ouderwets goede bluesrock.

01. Lucky Man