Recensie: Johnnie Taylor – Stax Classics

Johnnie Taylor – Stax Classics
Format: CD / Label: Stax
Releasedatum: 8 juni 2017

Tekst: Mark Harmsma

Stel nu dat de firma Stax mij zou bellen of ik een zoveelste ‘Best of’ zou willen samenstellen van Johnnie Taylor. Natuurlijk wil ik dat wel doen. Ik ben voorstander van iedere inspanning om de herinnering aan JT (Jay Tee), “Little” Johnnie Taylor – een van de grootste soul-blues zangers ooit – levendig te houden. Wel zou ik Stax de kritische vraag stellen waar, in het spectrum tussen “respectvol herinneren” en “lijkenpikkerij”, deze heruitgave zich dan zou moeten bevinden.

Maar vooruit, ik laat mij overtuigen met argumenten van de snelle marketeers dat we – zelfs in tijden van Spotify – de jeugd en nieuwe luisteraars moeten faciliteren door middel van een easy-take-away cd. Bovendien wordt er een serie uitgebracht onder de naam ‘Stax Classics’, goede marketing dus, waarmee aandacht wordt gevraagd voor helden uit de Stax-stal die nooit vergeten mogen worden zoals Albert King, Booker T & the MG’s, Carla Thomas, Sam & Dave, the Staple Singers, niemand minder dan Otis en – iets minder mijn kopje thee – Isaac Hayes en William Bell.

De Stax Classics uitgave zal een cd betreffen, ofwel Compact Disc, u weet wel: die mislukte opvolger van de elpee die zo handig is in de auto. Eerdergenoemde jeugd gaat natuurlijk helemaal geen cd’s meer kopen, maar goed, laten we deze poging positief opvatten: Een ‘Best Of-constructie’ is vaak een prima manier om kennis te maken met een artiest, hoewel er niets gaat boven een spetterende live ‘Best Of’. Waarover later meer.
Voorts zou ik Stax erop wijzen dat, ondanks dat mijn lp- en cd kasten aan een hernieuwde indeling toe zijn (vanwege immer binnenstromende nieuwe collectors items – ik ben immers collector), het me niet meer dan een minuut kost om zowel op vinyl als cd een “Best of” van Johnnie Taylor in de handen te hebben, jawel: beiden vanzelfsprekend op het label Stax. De plaat (STS–2032) bestaat uit twaalf nummers, waarvan er 8 ook staan op de 2007 uitgave ‘The Very Best Of Johnnie Taylor’ waar maar liefst drieëntwintig  nummers op staan. Alle twaalf nummers die op deze uitgave ‘Stax Classics’ staan, staan ook op de 2007 uitgave ‘The Very Best Of Johnnie Taylor’. Dussss….

Dit gezegd hebbende, is er dan iets positiefs te zeggen over deze ‘Stax Classics’? Toch wel! Allereerst zag ik ‘m in webshops al voor rond de €7, – dus dat is te doen. Verder is het een mooi setje nummers geworden, getuige het feit dat ik de cd gewoon in de autoradio laat zitten en van voren weer begin. En dat lukte op een of andere manier niet met die selectie van drieëntwintig nummers. Misschien teveel langzame nummers, een beetje funky en/of uptempo werk is voor een ‘Best of-constructie’ toch wel een fijne bijkomstigheid. Dit album heeft dus een mooie mix van iets steviger, ballad, echte blues, soulballad en een funky nummertje.

Dan wil ik wel het volgende nog even kwijt. Het Concord label heeft de oude Stax catalogus overgenomen. In 2007 is de clubshow op cd uitgebracht die JT in 1972 heeft gegeven net na het WattStax concert – dat zowel als film en dubbel cd is gereleased.
Johnnies optreden is tijdens WattStax al verplaatst naar een andere dag, formeel vanwege uitloop in het programma maar je leest ook wel dat er een dingetje was tussen JT en Isaac Hayes, resp. het Stax hitkanon dat slechter begon te verkopen, en degene die qua hitproductie bezig was aan een poging de kroon over te nemen. En zo speelde JT niet voor 10.0000 man, maar voor een paar honderd in The Summit Club, met zijn eigen band plus uitbreiding naar XXL formaat: de koper- en rietsectie tezamen zijn zeker meer dan tien man. Andere wijze recensenten ;-) hebben pogingen gedaan om zgn. zwakheden te ontdekken in die Summit Club uitgave. De band zou niet geconcentreerd zijn in het begin, cameramensen zouden in de weg lopen en Johnnie zou het niet volledig naar z’n zin hebben. Boel sjit!
Als je dus een echte smeuïge live Best Of van Johnnie Taylor wilt hebben, dan moet je de Summit Club kopen. Waanzinnige soulblues, lekker lang uitgesponnen nummers – maar niet minder spannend, mooie warme productie met een volle (neem ik aan) Fenderbas, drums, percussie, twee toetsen waaronder een vette B3, gitaar, achtergrondzangeressen en die enorme blazerssectie. En toch heb je niet het idee dat je naar een grote band luistert, alles voor het arrangement en hoe JT het bedoeld heeft. Dynamiek, soulclapping, en blijf bij die live versie van Who’s Making Love maar eens stil zitten!

Johnnie Taylor – ‘Live At The Summit Club’ hoort in het rijtje van ‘Aretha @ Fillmore East’, en de legendarische live albums van James Brown, Bill Withers, Donny Hattaway en Curtis Mayfield. Dus als je wilt investeren in goede funky soulblues, en je hebt ‘m nog niet… Nu kopen!

01. Who’s Making Love
02. Jody’s Got Your Girl and Gone
03. I Believe In You (You Believe In Me)