Recensie: John Mellencamp – Plain Spoken – From The Chicago Theatre

John Mellencamp – Plain Spoken – From The Chicago Theatre
Format: CD/DVD – CD/Blu-Ray – Digital / Label: Universal Republic Music

Releasedatum: 11 Mei 2018

Tekst: Filip Heidinga

John Mellencamp begon zijn carrière als John Cougar, ook al had hij liever zijn eerste albums uitgebracht onder zijn eigen naam. Maar daar dacht de platenmaatschappij anders over en jarenlang stond de naam Cougar op zijn albums en concertposters. In 1983 besloot John Mellencamp dat het tijd werd om zijn eigen naam te gebruiken en stond er voortaan op zijn albums: John Cougar Mellencamp. In 1991 zal de naam Cougar helemaal verdwijnen.

John Mellencamp was in de jaren zeventig redelijk succesvol maar zijn grote succes kwam pas in 1982 met de single Hurts So Good die de top drie behaalde in de Amerikaanse hitlijsten. Dit succes werd nog eens herhaald met de single Jack & Diane en een jaar later met het ‘Uh-Huh’ album. De man blijft succesvol in de jaren tachtig en negentig. Het ‘Plain Spoken’ album uit 2014 is zijn twintigste studio album met eigen materiaal. De tour was maar liefst 120 shows lang en één daarvan werd dus opgenomen en gefilmd voor deze release.

Het is natuurlijk geen verrassing dat Mellencamp het optreden begint met twee nummers van het ‘Plain Spoken’ album. Lawless Time en Troubled Man. Hierna speelt Mellencamp en zijn band een selectie uit zijn lange carrière. Wat opvalt is dat hij geen nummers speelt uit zijn tijd als John Cougar, met als oudste nummers Authority Song en Pink Houses van het in 1983 ‘Uh-Huh’ album.
Na de twee nummers van het ‘Plain Spoken’ album komen twee nummers van het ‘Scarecrow’ album uit 1985, later in de show komt nog het nummer Rain On The Sacrecrow van dit album. Maar eerst zijn Minutes To Memories en Small Town van het ‘Scarecrow’ album aan de beurt.  Dan is het weer even tijd voor een nieuwer nummer: Stones In My Passway van het ‘Trouble No More’ album uit 2003. En zo wisselt Mellencamp oude nummers af met wat nieuwere nummers. Maar het grootste deel  zijn het nummers uit de jaren tachtig. Zo komen ook nog Check It Out, Paper In Fire en Cherry Bomb van de zeer succesvolle opvolger van het Scarecrow album: ‘The Lonesome Jubilee’ album uit 1987.

Bij de cd zit ook nog een dvd of blu-ray met het hele concert in twee versies. Het volledige concert met muziek of het concert met een audio track van John Mellencamp die verteld over zijn leven en carrière. Leuk om een keertje te beluisteren maar echt veel verrassingen bevat zijn verhaal niet.

Kortom: Al met al een erg goed concert van John Mellencamp. Hij en zijn band staan met veel plezier op het podium, iets wat je op de cd al kan horen. Mellencamp zelf zegt weinig tijdens het concert maar dat is ook totaal niet nodig. De nummers vertellen al genoeg mooie verhalen.

01. Lawless Times
02. Troubled Man
03. Minutes To Memories