John Mayer – The Search For Everything: Wave Two (EP)
Format: Digital / Label: Columbia Records
Releasedatum: 23 Februari 2017

Tekst: Daan Sindelka

‘The Search For Everything’, het zevende studioalbum van John Mayer wordt uitgebracht in vier golven, vier ‘waves’. Waarom? “There were too many songs to ever get out the door at once,” aldus de gitaarvirtuoos zelf op zijn Facebook. Een vier maanden durende stroom aan nieuw Mayermateriaal dus; het zal een genot zijn voor de fanatici die al sinds ‘Paradise Valley’ moesten wachten op meer nieuws van de singer-songwriter – dat album dateert namelijk al van drieënhalf jaar geleden.

Enfin, in januari werden de fans al verblijd met ‘Wave One , en nu, een goeie maand later, is ‘The Search For Everything: Wave Two’ uitgebracht. De eerste golf was voor de blues- en rootsliefhebbers wellicht een teleurstelling; de tracks waren gemiddeld genomen vrij soft, geheel in de tijdgeest voorzien van een loungy, dance-achtig jasje, en daarmee weinig onderscheidend ten opzichte van nieuwe producties van onder meer Coldplay of Ed Sheeran – denk bijvoorbeeld aan Shape Of You van laatsgenoemde. Kleine nuance; de stem van Mayer blijft buitengewoon aangenaam, en gelukkig was er her en der wat ruimte overgelaten voor wat fabuleus gitaarwerk zoals we dat zo graag van Mayer horen.

Wie met de tweede EP gehoopt had iets heel anders voorgeschoteld te krijgen, komt van een koude kermis thuis; ‘Wave Two’ ligt in het verlengde van ‘Wave One’. Dat Still Feel Like Your Man ontzaglijk veel op Moving On And Getting Over van de eerste golf lijkt, illustreert dit perfect. Emoji Of A Wave is een mooi en rustig liefdesliedje dat meer in het oeuvre van John Clayton Mayer thuishoort.

Hoewel Helpless een catchy popplaat is, bevat deze track verbazingwekkend goed en herkenbaar gitaarwerk van Mayer. Dat het nummer eindigt in een fade out terwijl Mayer nog volop lickjes speelt, is eigenlijk een anticlimax – eens de gitarist in Mayer weer is opgestaan, kan hij makkelijk minuten vullen zonder dat het een moment verveelt. Met Roll It On Home eindigt de tweede EP van Mayer erg sterk; het nummer in americanastijl doet weemoedig denken aan ‘Born And Raised’ en ‘Paradise Valley’ en had hier niet op misstaan.

Kortom, er kan gezegd dat ‘The Search For Everything: Wave Two’ de luisteraar met gemengde gevoelens achterlaat; het spettert nog allerminst maar de kwaliteit en potentie zijn daarentegen nog immer hoorbaar. ‘Wave Three’, kom maar op en verbaas ons!

01. Still Feel Like Your Man
02. Emoji Of A Wave
03. Helpless