John Mayer – The Search For Everything: Wave One (EP)
Format: Digital  / Label: Columbia Records
Releasedatum: 20 Januari 2017

Tekst: Daan Sindelka

De fans van John Mayer wachtten al een tijdje op nieuw materiaal; ‘Paradise Valley’, het vorige en zesde studioalbum van de Amerikaanse singer-songwriter en gitarist, dateert van 2013. Het album markeerde destijds de terugkeer na een keeloperatie, en de americana-achtige plaat deed naar meer smaken. Meer duurde echter even, hoewel, Mayer zat allerminst stil; hij deed onder andere tweemaal Amsterdam aan met zijn ‘Born and Raised World Tour’, waarin hij liet zien weer helemaal terug te zijn, toerde de afgelopen twee jaar met The Grateful Dead onder de naam Dead and Company en onlangs maakte Ed Sheeran nog bekend dat Mayer een ijzersterke solo op zijn nieuwe album speelt – omdat hij er zelf niets van bakte, vond hijzelf.

Hoe dan ook, zij die om nieuw materiaal verlegen zaten, waren blij verrast toen John een jaar of anderhalf geleden een tweet de deur uit deed waarin hij op de foto stond met niemand minder dan oudgedienden Steve Jordan en Pino Palladino, leden van de crew van het succesalbum ‘Continuüm’, maar toch vooral ook bekend als leden van de John Mayer Trio, een bluestrio van formaat – luister maar eens naar hun set op het livealbum ‘Where The Light Is’ uit 2008. Dat deed veel beloven, en de bluesfanatici speculeerden al volop over de mogelijkheid dat er weleens een echt bluesalbum aan zou kunnen komen.

Van John Mayer weten we dat zijn hart bij de blues ligt, dat hij zijn klassieken kent, maar ook dat hij veelal toch de meer populaire muziek produceert – hoewel voor de goede luisteraar dikwijls toch opgeleukt met de nodige licks. Zelf zei hij daarover ooit in een interview dat hij altijd zoekt naar de beste combinatie tussen die twee, maar dat het bijna altijd doorslaat naar een van beide kanten, en dat hij zich dan schuldig voelt naar de tekortgedane kant. Luisterend naar een nummer als Slow Dancing In a Burning Room kun je niet anders concluderen dan dat het hem soms daadwerkelijk lukt die combinatie in één track te proppen.

Enfin, toen eind vorig jaar het eerste nummer van het aankomende zevende studioalbum, ‘The Search For Everything’, van de 39-jarige muzikant werd uitgebracht, Love On The Weekend, werd alle ijdele blueshoop de grond ingedrukt. Het vooraanstaande blad Rolling Stone schrijft over het nummer: “a return to Mayer’s pop-rock roots while retaining a bit of bluesy flair Mayer cultivated on his last several studio albums”, maar ik kan desondanks niet anders dan vaststellen dat het nummer een soft, loungy en bijna danceachtig arrangement heeft, iets wat een trend lijkt; ook Coldplay en Ed Sheeran brachten recentelijk al singles uit in dat genre.

Inmiddels heeft Mayer met de ‘The Search For Everything: Wave One’ de eerste ‘golf’ nummers van het nieuwe album uitgebracht op EP. Dit omdat er volgens hem te veel materiaal gaat zijn om in een keer uit te brengen, de komende maanden kunnen we ons met andere woorden opmaken voor nog eens een aantal releases.

Hoewel het eerste nummer Moving On And Getting Over, dat weliswaar wat meer funky klinkt, een even grote teleurstelling is als Love On The Weekend, weet Mayer met de overige twee nummers – Changing  en You’re Gonna Live Forever In Me – veel meer te boeien. De nummers zijn melodieuzer, er is emotie aanwezig, en op Changing haalt Mayer zelfs even lekker uit op zijn gitaar – hij kan het dus nog.

De slotsom is dat je bij John Clayton Mayer eigenlijk nooit weet wat te verwachten, verrassend is hij dus zeker, en laten we daarom op basis van ‘Wave One’ vooral geen voorbarige conclusies trekken over de rest van ‘The Search For Everything’ en geduldig afwachten.

01. Moving On And Getting Over
02. Changing
03. Love On The Weekend