John Mayall - The Sun is Shining Down

John Mayall – The sun is shining down
Format: CD digital
Label: Forty below records
Release: 27 januari 2022

Hoewel hij door zijn leeftijd en de risico’s van de Corona pandemie heeft besloten te stoppen met optreden betekent dit niet dat John Mayall stop met muziek maken. De man maakt blues al sinds het begin van de jaren 60 en zijn Bluesbreakers waren een leerschool voor tal van gitaristen. Op The Sun is shining down heeft hij weer een keur aan gitaristen bereid gevonden hem bij te staan.

Voor dit album strikte hij onder meer Mike Campbell (Tom Petty and the Heartbreakers), Marcus King, die tegenwoordig overal wel lijkt mee te spelen, Americana-icoon Buddy Miller, Violiste Scarlet Rivera (Bob Dylan), Chicago blues gitarist Melvin Taylor en de Hawaïaanse ukelele-ster Jake Shimabukuro. Verder ook met de huidige Bluesbreakers; zijn vaste ritmesectie sinds 2009, Greg Rzab op basgitaar en Jay Davenport op drums en Carolyn Wonderland gitaar.

Het album opent met Hungry and ready en het klinkt alsof John Mayall (88 jaar) nog hungry and ready genoeg is om ons nog jaren te voorzien van zijn blues. Hungry and ready is een fris en fruitig nummer dat een smile op je gezicht brengt. Doorpakkend met Marcus King in Can’t take no more; deinend op een lekker basloopje is het Marcus King, die het beste van zichzelf laat horen, wat een gitaarwerk. I am good as gone, is een nummer dat al in 2020 gelanceerd werd en perfect past in deze plaat. Zo ook het opzwepende Chill and thrills (Bernard Allison) met John op de keyboards en een knisperende solo van Mike Campbell.

One special lady met Jake Shimabukuro met elektrisch versterkte Ukelele swingt als uit de gouden tijden van de swing, de jaren 50 heerlijk. Prachtig is ook A quitter never wins, in deze Jonny Lang klassieker is het wel duidelijk dat John Mayall nog niet stopt; hier geen gitaren maar John zelf in de hoofdrol met zijn Mondharmonica. De bijdrages van violiste Scarlet Rivera geven oude Mayall krakers als Got to find a better way en Deep blue sea een nieuw dimensie. Met haar vioolspel geeft zei aan dat de viool echt wel zou kunnen passen in de blues.

Driving wheel bewandelt het slow blues pad en John Mayall’s stem is ondanks zijn leeftijd op deze CD verrassend goed. Het spel van de muzikanten die medewerking verlenen ook, de gitaarsolo in Driving wheel van Melvin Taylor is werelds. Carolyn Wonderland geeft het afsluitende The Sun Is Shining Down een soulvolle timbre mee en die sun shines down op John Mayall. Hoewel hij niet meer optreed denk ik toch dat als de Corona crisis achter de rug is hij toch weer het podium opkruipt. Het zit de man in de genen.

John Mayall 'A Quitter Never Wins' { Official Audio}

1. Hungry And Ready (Feat. Melvin Taylor)
2. Can’t Take No More (Feat. Marcus King)