John Illsley – Coming Up For Air
Format: CD – LP / Label: Cargo – Bertus
Releasedatum: 22 maart 2019

Tekst: Joop van Rossem

De uit het Engelse Leicester afkomstige John Illsley vergaarde in zijn muzikale loopbaan de meeste bekendheid als mede-oprichter en bassist van Dire Straits, van welke band hij lid bleef tot de split in 1995. Ook nadat de band was begraven bleef hij samenwerken met Mark Knopfler: op zijn eerste twee soloalbums speelde Knopfler gitaar en in 2002 werkten de twee oerleden samen tijdens enkele benefietconcerten.

Voor zijn nieuwe plaat mocht Illsley opnames maken in Knopflers studio, waarbij hij ondersteuning kreeg van Steve Smith (toetsen), Guy Fletcher (toetsen, producer) en de bekende gitarist Robbie McIntosh (Pretenders, Paul McCartney). Wat meteen opvalt is dat ‘Coming Up For Air’ maar zeven liedjes telt en een speelduur kent van ruim een half uur. Recensenten klagen wel eens over albums die met achttien nummers veel te lang duren, maar zeven liedjes is toch wel het andere uiterste.
John Illsley heeft zijn Dire Straits-verleden nog niet achter zich gelaten, want het grootste deel van de songs ademt de moederband, zowel qua zang, songstructuren als instrumentatie. Meest opzichtig is dat in opener Old Amsterdam dat zomaar afkomstig zou kunnen zijn van een van de vroege Dire Straits-lp’s. Maar ook in het intro en het gitaargeluid van So It Goes klinkt bewondering door voor zijn voormalige baas; nog opvallender is het dat in het refrein telkens de tekstregel ‘in the gallery’ te horen is, toevallig of niet verwijzend naar een van de songs op het Dire Strats-debuut.
Als al deze bedenkingen geen probleem vormen, hebt u met dit cd’tje een fijne zondagochtendplaat in handen.

01. Old Amsterdam
02. Double Time