John Garcia And The Band Of Gold – John Garcia And The Band Of Gold
Format: CD / Label: Napalm Records
Releasedatum: 4 januari 2019

Voor wie hem nog niet kent: John Garcia is een zanger, die in het verleden deel uit maakte van bands als Kyuss (samen met Josh Homme van The Queens Of The Stone Age), Hermano en Unida. En dan weet je wel welke muzikale richting dit album van John Garcia And The Band Of Gold op gaat. Namelijk richting de stonerrock. De band bestaat, naast John, uit Ehren Groban (gitaar), Mike Pygmie (bas, o.a. ex-Mondo Generator) en drummer Greg Saenz (o.a. ex-Dwarves).

Als je dan ook nog eens ziet dat hun nieuwe album op het Napalm label verschenen is, weet je dat dit geen album voor de teerhartigen onder ons is. Maar wel voor de zware jongens onder ons! Het album, dat geproduceerd werd door Chris Goss (Masters Of Reality) klinkt namelijk spijkerhard en log, zoals het een echt stonerrock album betaamt!

John is in de openingstrack van het album, Space Vato, nog niet aanwezig. Het gaat hier om een instrumentaal nummer vol met brandende zware gitaarriffs en een flinke dot psychedelia. Voor je het weet gaat het nummer er ineens heftig rockend vandoor, overweldigend beukend om daarna weer terug te keren naar de bedwelmende zware riffs.
John is wél aanwezig in Jim’s Whiskers. Een nummer, dat opent met smerig raspende gitaarriffs, die een zwaar pompende rocker in zetten. John blijkt een zanger van wereldklasse te zijn met een gekwelde, rauwe stem, die soms akelig op die van Robert Plant lijkt. Dit nummer zou ook de fans van Queens Of The Stone Age aan kunnen spreken. Chicken Delight is een hoekig bonkende funky rocker waarin het geluid van Led Zeppelin te horen is. Gevuld met zwaar fuzzende riffs en snijdend slidegitaarwerk.
Kentucky II is een harde funky rocker van het zeer logge soort waarin John uit volle borst kermt en huilt. De dreunende drums vormen het zware fundament voor dit nummer. My Everything zoemt verpletterend als in de beste jaren van Blue Cheer maar dan wel met Robert Plant als zanger! Het nummer rockt plomp door met bij vlagen messcherpe psychedelische gitaarpartijen.
Nog een log pompend nummer! Lillianna, dat wordt voortgedreven door de moddervette bas van Mike Pygmie en de zwaar fuzzende gitaarriffs. Een nummer, dat de beste elementen van Led Zeppelin, Aerosmith, Blue Cheer en The Cult combineert.
Met een titel als Popcorn (Hit Me When You Can) ontkom je niet aan een funky nummer. Maar dan wel in een stonerfunk uitvoering met massieve grooves, zoemende riffs en John, die het hier flink uit krijst. Het tempo van dit nummer wordt op het eind opgeschroefd tot een spetterende fuzzexplosie. Apache Juncion doet veel aan het zware hoekige rockgeluid van The Queens Of The Stone Age denken met rauw kermende zang en een traag zoemend psychedelisch eind. Don’t Even Think About It is wederom een zwaar massieve rocker met verpletterende fuzzriffs en een schurend harde gitaarsolo. In Cheyletiella word je helemaal murw gebeukt tot de band halverwege terugschakelt naar een psychedelisch geluid met snijdend zwevend gitaarwerk.
De psychedelia viert hoogtij in het bedwelmende Softer Side met fraai zwevend gitaarwerk en breekbare zang.

John Garcia And The Band Of Gold bewijzen met dit album, dat zij in dezelfde klasse als The Queens Of The Stone Age thuishoren. Een prima, verpletterend hard stonerrock album!

01. Space Vato