Recensie: John E. Tinsley – Country Blues Roots Revived

John E. Tinsley – Country Blues Roots Revived
Format: Vinyl LP / Label: Outlet – Manufactured Recordings
Releasedatum: 23 februari 2018

Aan dit album van bluesartiest John E. Tinsley zit een heel verhaal vast. John werd in 1920 geboren in Chestnut Mountain, Virginia en zijn familie vertrok al snel naar het kleine Henry County. Op zijn vijftiende begon John met gitaarspelen en werd hevig beïnvloed door artiesten als Blind Boy Fuller, Josh White en Buddy Moss.
In 1952 verschenen er voor eerst twee opnames van John op de plaat. Truble Blues en Keep Your Hands Off ‘Er She Don’t Bear Touching, die hij samen met vriend en gitarist Fred Holland uitbracht als 78 toerenplaat op het Mutual label. Door de zwaar tegenvallende verkoop van de plaat stapte een gefrustreerde John uit de blueswereld en hield zich bezig met religieuze muziek gedurende midden vijftiger jaren. Het duurde vervolgens tot 1978 voordat John weer opnames maakte. Deze werden als het album ‘Country Blues Revisited’ uitgebracht door het bluegrass (!) label Outlet Records. Op het album was de begeleiding beperkt tot John’s zoon William op de piano en J.P. Young op de harmonica.
Dit album was vanaf de 70’s niet meer te krijgen en is nu dus opnieuw uitgebracht, aangevuld met de 78 toeren tracks. De kracht van duit album zit hem in de minimale muzikale begeleiding waardoor de countryblues nog meer impact krijgt.

En de blues is volop aanwezig in de nummers op dit album! Het opent met Cotton Picking Blues over het zware leven als katoenplukker en John’s droom om naar New York te vertrekken, slechts gewapend met één dollar en een paar nieuwe schoenen. In dit nummer valt ook de krachtig kletterende gitaarstijl van John op. In Ambulance Blues schuiven de piano en de harmonica aan. Dit is een ziele tergende diepe blues over het moment dat de geliefde van John afgevoerd wordt naar de begraafplaats. De kreunende harmonica past hier uitstekend in. Rattesnake Daddy is een iets luchtigere shuffle maar in When I Was A Child slaat de blues weer genadeloos toe. Een nummer over John’s ongelukkige jeugd. Zijn vader wilde hem eigenlijk niet en zijn moeder deed niets anders dan hem vernederen. Toch blijft John hoopvol want “the Lord will make a way somehow”. Dead And Gone is een zeer deprimerende blues met piano, over John’s ontrouwe vrouw die haar “lover” vertelt dat ze niet kan wachten tot haar echtgenoot “dead and gone” is.
Qua muziek lijkt de zon te gaan schijnen in Girl Dressed In Green. John is stapelverliefd geworden nadat hij een meisje in het groen gezien heeft, maar….”I know you don’t want me, but I love you just the same”. In de desolate blues Trouble Blues probeert John alle ellende uit zijn leven van zich af te zingen, voordat deze ellende hem in zijn graf doet belanden. In de swingende countryblues boogie I Need Somebody is John dermate eenzaam dat hij zich wanhopig aan elke vrouw aanbiedt. “If you need somebody, everything’s OK”. Na al die ellende is niet verwonderlijk dat de Penetentiary Blues ook voorbijkomt. In My Grandmother Told Me verwacht je dat John’s grootmoeder hem wat wijze levenslessen bij brengt maar al wat John te horen krijgt is dat hij eigenlijk nergens en bij niemand welkom is.
De twee 78 toeren tracks zijn als bonusnummers aan dit album toegevoegd. Truble Blues is een vroege versie van het al eerder vermelde Trouble Blues en in het Leabelly-achtige Keep Your Hands Off ‘Er She Don’t Bear Touching waarschuwt John mogelijke concurrenten om van zijn dame af te blijven.

Een goede zaak dat de zeer indringende countryblues van John E. Tinsley nu weer te beluisteren is.!

01. Cotton Picking Blues
02. Ambulance Blues