John Clifton – In The Middle Of Nowhere
Format: CD / Label: Rip Cat Records
Releasedatum: 19 april 2019

Ondanks het feit, dat de man al op menig Europees bluesfestival te bewonderen was, is John Clifton nog steeds geen gevestigde bluesnaam. En dat moet nu toch maar eens veranderen want naast het feit, dat hij weergaloos op zijn harmonica speelt, heeft hij nu ook nog eens zeer prettig album uitgebracht.
John Clifton komt uit Californië en was onder meer te horen op het album ‘Blood Stains On The Wall’ van Big Bill Morganfield, produceerde het album ‘Made In Mali’ van de Poolse band The Boogie Boys en was daarnaast ook nog te zien in de film “Shattered” uit 2017.

En nu is er dan zijn derde album waarop hij begeleid wordt door gitarist Scott Abeyta, bassist Jake Finney, drummer Edward Fritz, toetsenist Bartek Szopinski en op één nummer drummer Roger Perry. Qua stijl moet je gaan denken richting Kim Wilson en Rod Piazza.

John trapt af met de lui swingende shuffle I’m Leaving You Baby, dat een cover is van een Lightnin’ Slim nummer, Naast het broeierige gitaarwerk valt direct de snijdende brullende harmonica van John op en ook zijn felle rauwe stem. In The Middle Of Nowhere is een heerlijke funky pomper met een loom geluid waarin zowel het orgel als de elektrische piano een belangrijke rol speelt. En uiteraard ontbreekt de huilende harmonica niet in dit “Shotgun”-achtige nummer (qua swing dan). If It Ain’t Me Baby is daarna een messcherp pompende shuffle met schrijnend hard harmonicawerk, een soepel rockende piano en een fel prikkende gitaarsolo.
Cool Spot In Hell is een luie instrumentale shuffle met een jazzy geluid en een warm huilende harmonica. Howlin’ Wolf’s Poor Boy deed mij altijd al denken aan Little Walter’s “My Babe”. Ook in deze cover van John Clifton. Je hoort John’s harmonica in deze luchtig swingende shuffle gewoon de melodie van Little Walter’s nummer spelen! Ook Keep It Clean is een cover. Ditmaal van een Charley Jordan nummer. Hier is het compleet omgetoverd tot een soepel groovende funkblues met vet groovende gitaarlicks, brullende harmonica en een pompend Booker T. orgel.
John is in Junkie Woman Blues op de dobro te horen. Een nummer dat tussen de countryblues en ragtime (die piano!) inzit. Gevolgd door de zeer rauwe shuffle Four Years Ago, dat een Red Devils-achtig hard geluid heeft. Ain’t Spending No More Money is een live opgenomen swingende shuffle met priemend harmonicawerk en een schroeiende gitaarsolo. De slowblues op dit album komt in de vorm van een cover van Junior Wells’ So Tired I Could Cry met prima bluesy pianowerk en John’s emotionele zang.
De cover van het Merle Haggard nummer Honky Tonk Night Time Man is de uiterst swingende afsluiter van dit album. Een nummer waarin het supersnelle twangende en “picking” gitaarwerk en het rockende pianospel opvallen.

Hoe zat het ook alweer? Driemaal is toch scheepsrecht? Dus zal John Clifton met zijn derde album dit keer menig blueshart veroveren. En terecht!

01. I’m Leaving You Baby
02. In The Middle Of Nowhere