Recensie: John Campbelljohn – Double Down Blues

John Campbelljohn – Double Down Blues
Format: CD – Digital / Label: PepperCake
Releasedatum: 21 September 2018

Tekst: Filip Heidinga

Sinds 1999 brengt de Canadese gitarist John Campbelljohn albums uit samen met een band. In de jaren die volgen heeft hij zeer veel succes in Canada, Amerika en Duitsland. Campbelljohn wilde erg graag verder op tournee door Europa maar de kosten van touren in Europa waren te hoog met een band. Dus besloot Campbelljohn het in 2016 anders aan te pakken. Hij ging samen met zijn drummer en goede vriend Neil Robertson op tournee te gaan door Europa, in plaats van met de hele band. De tournee werd de “Double Down Blues tour” genoemd en dit beviel ze blijkbaar goed want ze spelen nu ook in Amerika en Canada shows met z’n tweeën. En nu, twee jaar na de Double Down Blues tour, is er opeens het ‘Double Down Blues’ album.

Terwijl ik het album voor de eerste keer luister kijk ik even op de internetpagina van John Campbelljohn, maar daar staat echter niks over deze release. In plaats daarvan maken ze nog reclame voor het ‘Chin Up’ album uit 2015. Ook op de Facebook pagina van Campbelljohn staat er eigenlijk niks over het album alleen maar een aankondiging voor het Double Down Blues tour 2018/2019. Hierdoor krijg je een beetje het gevoel dat het album alleen in Europa wordt uitgebracht, iets wat Campbelljohn al eerder deed met een aantal live albums. Maar dit is geen live album.

Het album bevat een paar covers maar grotendeels is het album door Campbelljohn geschreven en begint met de titletrack Double Down. Wat je meteen vergeet is dat je maar naar twee muzikanten zit te luisteren doordat Campbelljohn met zijn duim de baspartijen speelt. Je kan horen dat Robertson en Campbelljohn al jaren samen werken en zeer goed op elkaar zijn ingespeeld, daarbij swingt het album van het eerste tot het laatste nummer. De beide heren spelen samen verschillende stijlen op het album waardoor het album steeds blijft verassen. En ze zijn duidelijk niet bang om hierin wat risico te nemen, bijvoorbeeld door het overbekende Led Zeppelin nummer Whole Lotta Love op hun album te zetten, in een totaal andere versie dan het origineel.

Kortom: wat begon als een goedkopere manier om te touren is uitgegroeid tot een zeer interessant project.

01. Double Down
02. Snow Blow Boogie Jam