Recensie: John Allen James – Fire Sky

John Allen James – Fire Sky
Releasedatum: 5 mei 2018

Hoe is het toch in vredesnaam mogelijk dat een album van enorm getalenteerde singer-songwriter in eigen beheer uitgebracht moet worden? Ik heb het dan over het nieuwste album, zijn derde, van John Allen James uit Tampa, Florida. Vanaf het begin van zijn carrière wordt hij al doodgegooid met vergelijkingen met Bob Dylan. Naar zijn mening geheel onterecht.
En naar mijn bescheiden mening ook! De enige overeenkomst met Dylan is John’s af en toe wat nasale stemgeluid. Voor de rest zit John meer in de hoek van Elliott Murphy (die ook al vaak met Dylan vergeleken werd), Bruce Springsteen en John Cougar. Niet de minsten dus en dat is goed te horen op dit album!

De opener Next To You is een sprankelend Americana nummer met een folky sound waarin het geluid van Elliott Murphy rond waart. De loom wiegende ballad Let Me Down Easy zit meer in de balladhoek van Bruce Springsteen. Een intiem nummer met warm brommende bas en priemende elektrische gitaar. De luchtige shuffle Sing Along heeft een kwasi nonchalante begeleiding a la The Band (dat zwevende orgel!). Heel onverwacht komt er dan een zeer stevige rocker voorbij in Amnesia Game met bijtende zang. Stand My Ground gaat de bluesy kant op met stevig gitaarwerk van Daniel Addison en funky riffs. Na al dit “geweld” is het tijd voor de atmosferische ballad Believe waarin het geluid weer meer richting Springsteen gaat.
De ingetogen semi-akoestische ballad Make My Peace valt mede op door de prachtige diepe twang gitaar. Letter is dan weer zo’n sprankelend Americana nummer waarna Hammer Down het geluid weer iets meer richting de rock & roll trekt. In dit excelleert Daniel Addison wederom op gitaar. De warme, lome ballad Thank You Maiden Blue sluit dit album af op een John Cougar-achtige wijze.

John Allen James levert een zeer veelzijdig en schitterend album af waarop hij bewijst dat het nu maar eens over moet zijn met die Dylan vergelijkingen. Hij gaat namelijk geheel op eigen kracht zeer groot worden!

01. Next To You
02. Let Me Down Easy
03. Sing Along