joe-louis-walker

JOE LOUIS WALKER – Hornet’s Nest
Alligator – Release datum: 25 februari
Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Door: Rien Wisse

Vanaf zijn debuut ‘Cold Is The Night’ (Hightone, 1986) heeft Joe Louis Walker zijn melange van blues, gospel, soul, r&b en rock geëtaleerd op 25 albums en tijdens optredens in zo ongeveer driekwart van de wereld. Hoewel zijn muzikale loopbaan en zijn privéleven niet altijd over rozen zijn gegaan, bleef hij altijd doorknokken en zocht hij steeds naar andere invalshoeken teneinde zijn repertoire fris en eigentijds te houden. Met zijn eerste Alligatoralbum ‘Helllfire’ (2012) kreeg z’n carrière een boost. Joe bereikte daarmee zowel attentie van de grote media in en buiten Amerika en speelde op door artiesten begeerde podia als het Chicago Blues Festival, North Sea, Glastonbury, Notodden en Montreux.

‘Hornet’s Nest’, geproduceerd en opgenomen door drummer Tom Hambridge in Nashville, geeft opnieuw de veelzijdigheid van Walker weer. Er is een flinke tik naar rock in de titelsong en in ‘Ramblin’ Soul’. In ‘All I Wanted To Do’ duikt de vermaarde Muscle Shoals Horn Section op, waarna het nummer sober wordt voortgezet. Hier valt op dat Joe, inmiddels 64, zich qua zang een tikkie forceert. Variatie te over op Joes nieuwe kindje. Rust en evenwichtigheid in ‘As The Sun Goes Down’, shuffletempo in ‘Stick A Fork in Me’, dat echter geenszins de zo bekende twaalf maten, drie akkoorden vorm heeft en een gospelsetting met een tik naar de pop in ‘Don’t Let Go’. En net als je denkt dat ‘Love Enough’ is gemodelleerd naar Magic Sam, doorbreekt hij die gedachte door er een fraai en technisch hoogstaand stukje slidegitaar in te gooien.

‘Ride On Baby’ is een eigenzinnige interpretatie van het nummer dat de Stones in 1966 opnamen voor het album ‘Aftermath’. De song zag echter pas een jaar later het daglicht op de in Amerika uitgebrachte compilatie ‘Flowers’. ‘Soul City’ knipoogt naar de jaren zestig waarin elke stad zijn eigen soulscene had. In de continu met gitaarlicks doorspekte coupletten, verwijst Joe naar steden als Chicago, New York en Cleveland. We moeten lang wachten op de slow blues, maar met ‘I’m Gonna Walk Outside’ is hij er. Mooi, ingetogen en met alle emotie die Joe al vanaf het moment (1985) dat hij overstapte van gospel naar blues in zijn zang en spel legt.

Op ‘Hornet’s Nest’ vallen de ruim vier decennia waarin Joe Louis de invloeden van de rock, soul, gospel en blues in zijn woonplaats San Francisco heeft opgezogen prachtig samen in een eindproduct vol originaliteit.

1. Hornet’s Nest
2. All I Wanted To Do
3. As The Sun Goes Down