JOE LOUIS WALKER – The Best Of The Stony Plain Years

CD / Stony Plain / 2014

Tekst: Ton Kok

In de periode 2008-2010 nam Joe Louis Walker drie cd’s op voor het Stony Plain label: ‘Witness To The Blues’, ‘Between A Hard Place And The Blues’ en ‘Live On The Legendary Rhythm & Blues Cruise’. Vier nummers van elk van de studio albums en drie van het live album zijn nu verzameld op de The Best Of The Stony Plain Years.

Van de vier nummers van de eerste cd is het instrumentale “Highview” de uitschieter. Als gast is hier te horen Todd Sharpville op gitaar en de Amerikaans-Engelse gitaarcombinatie duelleert er stevig op los. Op de shuffle “Hustlin’” valt vooral het vrolijke pianospel van Bruce Katz op. Op het bekende “Sugar Mama” is te horen dat Joe ook op harmonica prima de weg weet en “Witness” is een wat soft soul nummer, dat wat mij betreft een beetje uit de toon val.

Een stukje jump blues horen we in “Eyes Like A Cat”, waarin een fraaie jazzy gitaarsolo zit. “Black Widow Spider” is een nummer in de beste Motown-traditie en in “I’m Tide” gaat het richting rock. Samen met Sugar Ray Norcia brengt Joe het akoestische “Send You Back”, wat door het gebruikte akkoordenschema net boven het gemiddelde akoestische blues werk wordt uitgetild.

Van de live cd staan er drie nummers op de schijf, waarvan het door Curtis Salgado gezongen “You’re Gonna Make Me Cry” verreweg het sterkste is. “Slow Down GTO”, met als gast Mike Finnegan hakt er ook stevig in. “Ain’t That Cold” met Johnny Winter had ons beter bespaard kunnen blijven. De naam van de gast was waarschijnlijk belangrijker dan de kwaliteit van zijn inbreng. Winter speelt hier slide, zit regelmatig tegen het randje van onzuiver aan en gaat daar ook een paar keer overheen.

Dit album bevat een representatief beeld van het door Joe Louis Walker uitgebrachte werk op het Stony Plain label en is op een enkel uitglijdertje na zeker de moeite waard.

Tracks

01. Eyes Like A Cat (Travis Phillips)