Joe Jackson – Fool
Format: CD – LP / Label: EarMusic – V2 Records
Releasedatum: 18 januari 2019

Tekst: Joop van Rossem

Heel verrassend leverde Joe Jackson met het in vier wereldsteden opgenomen ‘Fast Forward’ eind 2015 toch wel redelijk onverwacht een van zijn beste albums uit die ondertussen al vier decennia omspannende carrière af. Het schijfje was een tijdje niet uit de cd-speler van mijn auto te slaan en ook nu draai ik het kleinood met enige regelmaat voor mijn plezier. De verwachtingen waren dan ook hoog gespannen toen de eerste berichten over nieuw werk binnen sijpelden. De Britse songsmid is in 2019 veertig jaar actief in de popmuziek en gaat begin dit jaar van start met de zogenaamde “Four Decades Tour”.

Terug naar de nieuwe cd ‘Fool’, opgenomen met zijn meest recente tourband, te weten Teddy Kumpel (gitaar), Doug Yowell (drums) en Jacksons oudste krijger: Graham Maby (bas).

Het album telt het ouderwetse LP-aantal van acht liedjes met een totale duur van iets meer dan 42 minuten. Daarop etaleert de inmiddels 64-jarige artiest opnieuw zijn immense klasse in prachtige composities als Big Black Cloud, Dave, Strange Land, Friend Better en het lieve 32 Kisses, liedjes die worden gedragen door zijn uit duizenden herkenbare stemgeluid en het schitterende soms licht klassieke, soms jazzy pianogetingel.

Conclusie: niet zo overweldigend als ‘Fast Forward’ maar desondanks wel een van de grote releases van dit moment en gevuld met voldoende ammunitie om zijn “Four Decades Tour” te voorzien van een aantal pareltjes. Tesamen met een stevige greep uit zijn imposante oeuvre moet dat genoeg zijn voor sterke optredens.

01. Big Black Cloud
02. Fabulously Absolute
03. Dave