Joe Bonamassa Live at Radio City Music Hall

Joe Bonamassa – Live at Radio City Music Hall
Provogue. 2 oktober 2015. Cd/dvd

Tekst: Paul Scholman

Joe Bonamassa voelde zich begin dit jaar vereerd om in Radio City Music Hall in zijn geboortestad New York te mogen spelen, waar velen hem voor gingen. Van BB King tot Eurythmics en van Sting tot Frank Sinatra. Er werden twee nieuwe songs toegevoegd aan negen nooit eerder live op cd uitgebrachte nummers. De rest is live al wel op cd/dvd verschenen. Tevens konden er van de website nog drie bonusnummers worden binnen getoverd, waardoor het totaal op 16 nummers komt te staan. Voorwaar een heuse livecd.

Dit was een van de laatste shows van deze tour die anderhalf jaar duurde met deels in de eerste set van het concert de begeleiding door Mats Wester uit Zweden op nyckelharpa en mandola, Reese Wynans op keyboards, Ier Gerry O’Connor op viool en Lenny Castro op drums. Voor het tweede versterkte deel werd de band aangevuld met Carmine Rojas (bas), Tal Bergman (drums), Lee Thornburg (trompet), Nick Lane (trombonist) en Paulie Cerra (saxofoon).

Je kunt een discussie opstarten over het nut van weer een livecd. Er worden tenslotte weer twee nieuwe nummers gepresenteerd, waardoor de verwoede verzamelaar weer wordt getriggerd zijn knip te trekken. Aan de andere kant kun je stellen dat deze show weer verschilt van alle livevoorgangers van Bonamassa. De dvd is weer van uitstekende kwaliteit waarbij veel prima in beeld is gebracht. Je kunt kijken naar hoe er gespeeld wordt, zonder dat je elke twee seconden met een ander beeld wordt geconfronteerd, iets waar ik uiterst nerveus van wordt en waardoor ik een DVD dan meestal persoonlijk als eendagsvlieg bestempel.

Joe Bonamassa // Photo Credits (c) Christie Goodwin

Deze semi-akoestische plaat is, zoals eigenlijk al het werk van Bonamassa, ook van een dusdanige variatie dat je kunt stellen dat – ondanks dat je de nummers in de meeste gevallen kunt dromen – toch nergens de verveling toeslaat. Een van de hoogtepunten op deze plaat vind ik persoonlijk Never Give All Your Heart. Het komt langzaam op uit het gejoel door het publiek naar aanleiding van het voorafgaande nummer. Vervolgens komt daar het orkest overheen, met daar doorheen de welbekende solo van Joe die ineens ophoudt door de piano die tussendoor klinkt. De blazers vormen nergens een storende factor op deze plaat en zijn vaak een prachtige aanvulling. Heerlijke uitvoering van een minuutje of acht. Dust Bowl is ook een heerlijke uitvoering. Akoestisch, ingetogen, maar toch uptempo… Klinkt kwetsbaar, maar eigenlijk is hele plaat een prima product die past in de tijdlijn van Bonamassa. Echter, je hebt altijd nummers die je meer raken dan anderen.

CD
01 I Can’t Be Satisfied
02 One Less Cross to Bear