joanne-shaw-taylor-the-dirty-truth

Joanne Shaw Taylor – The Dirty Truth
Label: Axehouse Music. Release: 22 september 2014.

Tekst: Stan van der Lugt

The Dirty Truth is het 4e studio album van Joanne Shaw Taylor en wordt uitgebracht op haar Axehouse label. De songs zijn door Joanna geschreven, behalve het lichtvoetige tussendoortje Shiver & Sigh (Joanne Shaw Taylor/Kevin Bowe). Producer is Jim Gaines (Carlos Santana, Steve Ray Vaughan, Johnny Lang) die ook achter de knoppen zat bij het debuut White Sugar uit 2009.

Het album opent sterk met het stevige Mud Honey, dat een aanstekelijk ritme heeft. Joanne is een fan van country en wilde iets van het genre opnemen. Dat werd uiteindelijk The Dirty Truth, maar Joanne heeft er wel een stevige portie blues en rock in verwerkt. Wicked Soul en Fool in Love zijn autobiografische midtempo songs. Onze heldin is wel erg open over haar turbulente liefdesleven. Tried, Tested And True is voor de afwisseling een soulballad, Joanna legt hierin nog maar eens uit waarom zij haar relatie heeft verbroken (willen we dat eigenlijk allemaal wel weten?). Outlaw Angel is een Texas shuffle. Stevie Ray Vaughan zou er ongetwijfeld trots op zijn geweest. Het album sluit af met twee sterke rockers, Struck Down en Feels Like Home, waarbij de laatste lijkt geïnspireerd door Jimi Hendrix.

Dat Joanne erg goed gitaar kan spelen weten de fans al. Op het podium is deze dame een sensatie, zoals te horen en te zien is op de cd/dvd Songs From The Road (Ruf Records/2013). Maar met The Dirty Truth bewijst Joanne ook in de studio goed tot haar recht te komen. De songs zijn vakkundig in elkaar gezet en het begeleidende gitaarwerk kent een goede balans tussen pakkende riffs en fijne solo’s. Daar komt bij dat Gaines het eenvoudig houdt waardoor The Dirty Truth, net als White Sugar, basic klinkt en dat komt de combi van blues en rock alleen maar ten goede.

Guitar and vocals: Joanne Shaw Taylor
Bass guitar: Dave Smith
Drums: Steve Potts