Joan Osborne – Songs Of Bob Dylan
Format: CD – LP / Label:  Womanly Hips Records – Thirty Tigers – Alive
Releasedatum: 1 september 2017

Tekst: Frank Schatorjé

Ik volg Bob Dylan al jaren, heb al zijn muziek, waardeer hem als tekstschrijver, niet altijd als zanger, maar hij loopt als een rode draad door mijn muziekliefhebberij heen. Bob Dylan is al meer dan 50 jaar een inspiratiebron voor vele muzikanten. Tribute albums verschenen, covers sierden menige lp of cd release. In mijn ogen is een tribute is een eerbetoon, waarbij creativiteit en orginaliteit toegevoegd moeten worden aan het origineel. Dat is best lastig als nummers al in zijn originaliteit  krachtig zijn.

Ik citeer hier een uitspraak van Joan Osborne, waarin ze duidelijk maakt wat Bob Dylan voor haar betekend heeft.
“Songs of Bob Dylan is a project I’ve been wanting to do since I first covered Bob’s “Man in the Long Black Coat” on my album Relish. Bob has been a tremendous inspiration, and I’ve been lucky enough to record with him and to sing onstage with him when I toured with the Dead. After getting a chance to do an all-Dylan show during a two week residency in NYC earlier this year, I decided now is the time to make this album”.

Vanaf maart 2017 tourt Joan Osborne  door de US en speelt ze de show ‘Songs Of Bob Dylan’ met haar interpretaties. Deze tour kreeg en krijgt zoveel positive respons dat ze heeft besloten deze cd op de markt te brengen. Joan kiest er duidelijk voor om eigen interpretaties van de nummers te maken, omdat zoals ze zelf zegt:
“His versions are legendary and I’m not trying to improve on them,” Osborne says. “I’m just trying to sing beautiful songs and let people hear them. It’s about trying to give a different shade of meaning to something that’s already great. I happen to think Dylan is a great singer, but I will never, in a million years, sound like him, which almost made it easier.”

Op haar debuutalbum in 1995 coverde ze Man In The Long Black Coat en op het tweede album in 2000 Make You Feel My Love. Hier ontstond de fascinatie voor Dylan songs. Nu in 2017 een geheel album opgedragen aan haar held.
De tracklist omvat vrijwel zijn gehele loopbaan, van Masters Of War uit 1963, als vroegste track  tot High Water(For Charly Patton) uit 2001. Mijn persoonlijke favoriet van het album is Masters Of War, een cover waarbij het origineel uit de 60er jaren al een speciale  spanning geeft in de uitvoering van de song. Joan Osborne weet door toevoeging van het spannende akoestische gitaarspel en de uitvoering van haar zang de essentie van de song klasse over te brengen, kippevel!

Zoals ze zelf zegt krijgen songs een fris nieuw jasje, dat is haar goed gelukt. Waar Highway 61 Revisited  in het origineel duidelijke bluesinvloeden heeft, maken we hier een uitje naar het Midden Oosten. Bij Rainy Day Woman #12&35, is het nodig je in een rokerige nachtclub met een Whiskey glas te wanen, deze track heeft een uitstekende metamorfose gekregen. Quinn The Eskimo kan direct met dit arrangement door Mavis Staples gezongen worden. Het heeft een regelrechte gospelvibe gekregen. Ring Them Bells heeft voor Joan Osborne een speciale betekenis gekregen. Na 9/11 heeft ze het veel gezongen bij bijeenkomsten voor nabestaanden. Spanish Harlem Incident heeft een breder arrangement gekregen, een vrolijke zomerhit! Een nummer waarover Bob Dylan in 1964 aan een van zijn vrienden vroeg: “Begrijp je deze track?”. Zijn vriend knikte bevestigend. Waarop Dylan zei: “Nou ik niet!”.  High Water is in deze versie fantastisch, je hoort nu pas wat dit voor een indrukwekkende song is, met excuses voor de versie van Dylan. De uitvoering van You Ain’t Going Nowhere heeft net als het origineel een hoog meezinggehalte. Kortom een fantastisch album voor de liefhebbers van een bijzondere zangeres en een must have voor de liefhebbers van Bob Dylan!

01. Tangled Up In Blue
02. Rainy Day Women #12 & #35
03. Buckets Of Rain