Recensie: Joan Baez – Whistle Down The Wind

Joan Baez – Whistle Down The Wind
Format: CD – LP – Digital / Label: Proper Records
Releasedatum: 2 Maart 2018

Tekst: Daan Sindelka

Joan Chandos Baez, beter bekend als Joan Baez, is zevenenzeventig jaar en bracht haar eerste studioalbum ‘Joan Baez’ al uit in 1960. Voor de goed rekenaars; dat is inderdaad achtenvijftig jaar (alstublieft!) geleden. De nalatenschap van de Amerikaanse is gigantisch; niet alleen maakte Baez pak hem beet dertig albums of deelde zij het podium met ontelbare grootheden – waarvan haar samenwerking met Bob Dylan misschien wel de bekendste –, nee, ze verwierf toch zeker ook faam vanwege haar maatschappelijke betrokkenheid en haar pacifisme. En nog altijd is deze invloedrijke artieste te bewonderen, met haar Fare Thee Well Tour zal ze dit jaar nog Carré (1 juni) aandoen – de naam doet overigens wel vermoeden dat het nu of nooit is voor de Baezfans. Afijn, en dan verscheen er deze maand, tien jaar na de release van ‘Day After Tomorrow’ ook nog ineens een nieuw studioalbum, ‘Whistle Down The Wind’, waarvan de gelijknamige opener van de plaat – geschreven door Tom Waits – in januari al als single was uitgebracht.

Tien tracks bevat het album, geen van de nummers komt van de hand van Baez zelf. Vreemd noch erg – ofschoon zij zelf ook weleens de pen ter hand nam, wordt folkheldin Joan toch vooral geroemd om haar sterke interpretaties van andermans werk. Feilloos kiest ze nummers die perfect passen in het hedendaagse tijdsbeeld én die bovendien haar eigen visie op de wereld en het leven weerspiegelen, zo ook nu.

Van Civil War – geschreven door haar producer Joe Henry – en Zoe Mulfords The President Sang Amazing Grace kan toch met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid worden gesteld dat hierin verborgen kritiek zit jegens de huidige Amerikaanse president Donald Trump. I Wish The Wars Were All Over van Tim Eriksen sluit de tracklist af en past perfect bij de misschien wel diepst gekoesterde wens van non-violent La Baez.

De zo fameuze sopranostem van weleer is met het slijten der jaren vanzelfsprekend een paar octaven gezakt, maar ‘Whistle Down The Wind’ is absoluut een echte, authentieke Baezplaat. Leeftijd is maar een getal, zegt men dan soms, en dit is daar een voorbeeld van.

01. Whistle Down The Wind
02. Be Of Good Heart
03. Another World