Recensie: Joakim Tinderholt – Hold On

Joakim Tinderholt – Hold On
Format: CD – LP – Digital / Label: Rhythm Bomb Records
Releasedatum: 06 juni 2017

Tekst: Martin van der Velde

Een paar weken geleden verscheen de single Hold On To Me, waaraan Blues Magazine al aandacht besteedde als voorschot op het nieuwe album van Joakim Tinderholt en dit bleek een schot in de roos. Zijn debuut album ‘You Gotta Do Move’ uit 2014 werd al zeer goed ontvangen door de pers en opende de nodige deuren voor deze sympathieke Noor. Alle lovende woorden had tot gevolg dat deze relatieve nieuwkomer in no time zijn naam definitief op de kaart had gezet. De op de vooravond van zijn nieuwe release ‘Hold On’ uitgebrachte single liet al een volwassener band geluid doorklinken en gaf een duidelijk beeld wat we van zijn nieuwe release zouden kunnen verwachten. Wellicht ten overvloede toch nog even een korte introductie van de man. In 2005 formeert Joakim Tinderholt zijn band uit leden van de huisband van de bekende  Muddy Waters Blues Club uit Oslo, Noorwegen. De van oorsprong uit New York afkomstige bassist William ‘Bill’ Troiani heeft dan al de nodige ervaring op zak door zijn twaalfjarige samenwerking met Eddie ‘Bluesman’ Kirkland en zijn begeleidingswerk voor artiesten als Nappy Brown, Willie ‘Big Eyes’ Smith, Homesick James, Gary Primich, Mitch Kashmar, Junior Watson, Rick Holmstrom, Seth Walker, Tad Robinson, Alex Shultz en Louisiana Red voordat hij besluit om naar Noorwegen te verhuizen. Drummer Robert Alexander Pettersen, tweede gitarist Häkon Høye en toetsenist Kjell Magne Lauritzen maken de bezetting compleet. Deze formatie blijkt al snel zeer succesvol en geeft de band de mogelijkheid om talrijke optredens in het Noorse club circuit te verzorgen. Ook een aantal grotere festivals worden aangedaan, zo speelde de band op het alom gerespecteerde Notodden Blues Festival maar ook  Dark Season Blues Festival en het Color Blues Festival werden aangedaan. Tours door Polen en Rusland volgen. Ondanks zijn jonge leeftijd zag Joakim Tinderholt al kans om met grote namen het podium te delen. Zo trad hij op met Rick Holmstrom, Mitch Kashmar, Kirk Fletcher, Kid Ramos en The Mannish Boys. Daarnaast staat hij op gerenommeerde festivals als Screamin´ Festival, Rhythm Riot, Moulin Blues Festival, Notodden Blues Festival, Dark Season Blues Festival en het Color Blues Festival.

Het zojuist op Rhythm Bomb Records verschenen ‘Hold On’ bevat tien gedeeltelijk zelf geschreven songs, de rest heeft hij geleend uit het omvangrijke rhythm and blues songbook en heeft daarbij gekozen voor niet voor de hand liggend materiaal. Tinderholt trapt af met het vlot gespeelde Trouble Up The Road, origineel van Ike Turner om vervolgens fraaie T-Bone Walker riffs te laten doorklinken in het door hemzelf geschreven Anything Is Better Than Nothing, waarin saxofonist Kasper Skullerud Vaernes subtiel komt ondersteunen. Zoals de naam al doet vermoeden, drijft Jungle Bo op een heerlijke jungle beat. Tinderholt houdt zijn nummers compact en speelt nergens een noot teveel, solo’s zijn kort en bondig en iedere keer voorzien van net een ander toepasselijk soundje die naadloos op de stijl van de song aansluit. Het van Don ‘Sugarcane’ Harris en Dewey Terry geleende Farmer John, die een fraaie shuffle uitvoering kent haalt dan ook net de twee en een halve minuut. Rhythm and Blues is rijk vertegenwoordigd op ‘Hold On’, What About Love (Johnny Taylor), Sweet Baby Of Mine (Bobby Sharp)  en de slijper The Poor Side Of Town (Johnny Rivers en Lou Adler) worden allemaal in een sfeervol retro vijftiger jaren soundje verpakt en zorgen voor de nodige variatie op dit fraaie album. Number 9 Train van Bobby Robinson klinkt met zijn trainblues uitvoering iets traditioneler maar absoluut niet minder, om misverstanden te voorkomen. De eerder als single verschenen rocker Hold On To Me dendert lekker de speakers uit en is met z’n twee minuten speeltijd in een mum voorbij.  Tinderholt besluit met de zelfgeschreven vlotte rhythm and blues track I Quit, waarin we nogmaals naast Tinderholts stevig en  uiterst aangenaam stemgeluid de fraaie T-Bone Walker riffs in een korte solo voorbij horen komen. ‘Hold On’ sluit naadloos op het debuut album uit 2014 ‘You Gotta Do More’ aan. De band lijkt nog hechter te klinken dan voorheen en bij het aanschouwen van de hoes valt het op dat Joakim tegenwoordig met een flinke baard door het leven gaat, de serieuze blik die hij trekt geeft wellicht aan dat het voor hem menens is en dat we van nu af aan definitief rekening kunnen houden met deze relatief nieuwe naam in het circuit. De overstap naar Rhythm Bomb Records zal, door een aanmerkelijk betere distributie hem hier zeker bij helpen.

01. Trouble Up The Road
02. Anything Is Better Than Nothing
03. Jungle Bo