JJ-Grey-OlGlory

JJ GREY & MOFRO – Ol’ Glory
Format: CD/LP/digital
Label: Provogue Records
Releasedatum: 24 februari 2015

Tekst : Daan Zeegers

JJ Grey & Mofro brengt zeer binnenkort hun negende album uit, Ol’ Glory getiteld. Van de negen albums die de band op heeft genomen, zijn er zeven, waaronder de laatste, opgenomen in Retrophonics Studio te St. Augustine, Florida. In tegenstelling tot de andere albums is Ol’ Glory uitgebracht door Provogue Records, dat onderdeel is van de Mascot Label Group. Gov’t Mule, Joe Bonamassa, Jonny Lang, Walter Trout en Robert Cray zijn enkele bekende namen die ook onder het label vallen/hebben gevallen.

JJ Grey & Mofro bestaat uit een brede bezetting, met uiteraard John ‘JJ’ Grey als frontman. JJ Grey neemt een enorm groot deel van de productie op zich door de meeste nummers van tevoren zelf in te spelen: de gitaar, drums, bas – Grey vult het muzikale plaatje helemaal in. Zelfs de blazerssectie wordt uitgeschreven door JJ Grey.
JJ Grey & Mofro heeft van 2007 tot 2013 onder Alligator Records gewerkt, wat al enigszins aangeeft in welke hoek we de muziek van de groep mogen plaatsen. Bandleden zelf beschrijven de muziek als ‘James Brown meets Lynyrd Skynyrd meets The Band’, ‘Swamp all over’, ‘Northern Florida Swamp Rock’ en een ‘melting pot of Southern music’. Kortom: een mix van alles wat uit het Zuiden van de V.S. komt in een origineel jasje.

Ol’ Glory klinkt als een gospelkreet en de titel komt dan ook uit het oude spiritual I’ll Fly Away, gezongen door de oom en tante van John Grey op de begrafenis van zijn grootmoeder. Toen één van zijn familieleden ‘Ol’ Glory!’ riep, was de titel geboren.

Het album ‘Ol’ Glory’ bestaat uit een evenwichtige dynamiek van rustige en explosieve songs. De voormalig jamband doet zijn naam eer aan met het opbouwen naar een climax, zoals gebeurt in Every Minute. Overigens is dit lied al te beluisteren geweest als preview. In Every Minute zingt JJ Grey over ‘giving back the grace you get’. JJ Grey is een levensgenieter, zoals te overduidelijk af te lezen valt in de interviews op YouTube. De tekst van Every Minute verwoordt dit helder: ‘loving every minute of living.’. Op de achtergrond bespeur ik de befaamde slide van Derek Trucks – die een solo neerzet waar je mond van openvalt.
The Island is wat intiemer en “kleiner”. Het lied bevat geen knallende solo’s of snijdende gitaarriffs, maar wel – wederom – een bekende naam als gast. Luther Dickinson, op dobro, geeft een fijne twang aan het lied. The Island is een aangename rust na het openingsnummer Everything Is A Song, wat lijkt te gaan over de liefde voor muziek van Grey. Over het algemeen zijn de nummers van Grey herkenbaar en kan de luisteraar er goed zijn eigen invulling aan geven, hetgeen JJ Grey bewust neer probeert te zetten.
Een absoluut hoogtepunt op het album is het nummer Brave Lil’ Fighter. Het nummer heeft een vijf minuten durende opbouw naar een ongekende climax. Het nummer doet denken aan de oude jambandscene waar JJ Grey & Mofro zich nog enige tijd in heeft begeven. De blazers en het orgel mogen het nummer afsluiten met een minutenlang durende solo, nadat zanger JJ Grey nog flink van zich heeft laten horen. Eigenlijk zijn er van die nummers die je niet kunt omschrijven. Dit is er zo één: je moet het gewoon horen.

Het fantastische Ol’ Glory verdient lof. Het album bevat alles wat je als luisteraar wilt: intieme songs die je raken tot funky jams die je tot dansen aanzetten – en dit alles onder de paraplu van de sound van JJ Grey & Mofro. Ol’ Glory is het beste album dat ik in tijden onder mijn neus geschoven kreeg en ik verwacht dan ook niets anders dan succes. De rasmuzikanten zetten hier een geweldig album neer, dat verklaart waarom de band de laatste jaren van wereldwijd succes geniet.

Optredens in Nederland:
Vrijdag 27 maart – Paradiso (Grote Zaal), Amsterdam
Zaterdag 28 maart – Paard van Troje (Grote Zaal), Den Haag