Recensie: Jimmy Aldridge & Sid Goldsmith – Many A Thousand

Jimmy Aldridge & Sid Goldsmith – Many A Thousand
Format: CD – Digital / Label: Ear Trumpet Music
Releasedatum: 7 september 2018

Tekst: Filip Heidinga

Het Britse folk duo Jimmy Aldridge en Sid Goldsmith gaan met hun derde album verder waar ze twee jaar geleden zijn gebleven. De opvolger van het succesvolle album ‘Night Hours’ bevat net als hun eerste twee albums nieuwe, door de beide heren geschreven, maar ook traditionele nummers. En hiermee heeft het duo intussen veel succes als live act in Engeland. Met dit derde album hopen ze de rest van Europa ook te veroveren. Aan de kwaliteit van het album zal het niet liggen. Net als ‘Night Hours’ is ‘Many A Thousand’ een erg sterk album.

Dat de nieuwe nummers niet onderdoen aan de traditionele nummers laat het duo meteen horen tijdens het eerste nummer van het album. Hope And Glory is een rustig maar swingend nummer en een ode aan Engeland. Working Chap begint a-capella waarna de gitaar en banjo van het duo erbij komt. Het nummer gaat over de eeuwige strijd om rond te komen van een minimum loon. Net als de vorige twee nummers is ook het derde nummer geschreven door Aldridge en Goldsmith en is één van de sterkste nummers van het album. Het gaat over Aldridge die een keer tijdens een grote storm vast zat op Cornish Cliffs. En over het gevoel wat hij had toen hij daar eindelijk weg kon.
En na drie originele nummers is het tijd de eerste traditionele nummers. Te beginnen met The Reedcutter’s Daughter, die voor het eerst eind jaren tachtig werd opgenomen door Jeff Wesley. Gevolgd door The Last Ploughshare van John Connolly, origineel geschreven voor het World Widlife Fund. En de eerste serie van traditionele nummers wordt afgesloten door een nieuwe versie van No More Auction Block. Het nummer is een bewerking van Aldridge en Goldsmith en heet nu Hawks Call. Voor de afwisseling volgen twee nieuwe nummers A Monument To The Times / The Stepped Ford en Via Extasia om weer af te sluiten met drie traditionele nummers. Waarvan het laatste nummer vooral het meeste opvalt. Een erg mooie bewerking van het gedicht van Joseph Campbell, The Seasions, over het veranderen van het land door de seizoenen is een prachtige afsluiter van het album.

Kortom: De mix van traditionele en nieuwe nummers werkt bij dit duo erg goed vooral door de kwaliteit van hun eigen nummers. Iemand die de traditionele nummers niet zou kennen zou het verschil niet kunnen horen en dat is een groot compliment.

01. Hope And Glory
02. Working Chap
03. Turning of the Year