Jimmie Vaughan – Baby, Please Come Home
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: The Last Music Company
Releasedatum: 17 mei 2019

Tekst: Fons Delemarre

Jimmie Vaughan is definitief ‘vetkuif-getooide-bluesman’ af. Hoewel… Na de gedegen en vrolijke albums Jimmie Vaughan Plays Blues, Ballads & Favorites’ (2010) en ‘Jimmie Vaughan Plays More Blues, Ballads & Favorites’ (2011) met opnames van opgewekte, tamelijk oude rock en roll nummers met een hoog meezinggehalte, verschijnt nu na een aantal jaren een nieuw album: ‘Baby, Please Come Home’.
Op het eerste gehoor eenzelfde soort album als de vorige twee. Wederom een puike verzameling covers, deskundig en vooral enthousiast neergezet door Vaughan, die zich ok nu weer laat ondersteunen door een degelijke band met zeer ervaren studio-cats. Maar de schijnt bedriegt. Het album gaat gierend van start met Baby, Please Come Home en meteen valt op dat de blazerssectie voor een fors deel verantwoordelijk is voor de prachtige, vintage, klankkleur van het album. De blazers klinken als een heerlijke, goed geöliede machine met-gelukkig- een ruime rol voor de bariton. Ze klinken bijna als een dansorkest uit de 50-er jaren, compleet met een scheutje doowop. Opvallend is ook dat Vaughan in de loop der jaren steeds beter gaat zingen.
Op ‘Baby, Please Come Home klinkt hij zo nu en dan als Kim Wilson, de zanger met wie Vaughan jarenlang de medebepaler van de sound van The Fabulous Thunderbirds was. Met name in zijn zang, maar ook in zijn gitaarspel, blijkt Vaughan gegroeid. Ouder geworden, zo U wilt.
Op de cover prijkt dan ook een foto van een wat oudere, serieuze meneer. Niet echt een vetkuif-getooide rocker, maar een liefhebber van pareltjes uit de blues- en soulcatalogus uit lang vervlogen tijden.
Artiesten van wie nummers op ‘Baby, Please Come Home staan: Lloyd Price, Jimmy Donley, Richard Berry, Chuck Willis, Bill Doggett, T-Bone Walker, Etta James, Fats Domino, Gatemouth Brown en Jimmy Reed.
De naam van het label waar het album op verschijnt is dus bepaald toepasselijk: The Last Music Company. Het geluid van ‘Baby, Please Come Home’ is prachtig. Ene Malcolm Mills verwoordt het als volgt: “..the tracks on this album all sound like original 45s from a bygone age, played on a valve-driven chrome and glass juke box cranked up loud in the joint of our dreams. There’s nobody else on the planet playing like this anymore, but Jimmie’s joint is still open for business. So, step right up and walk right in”. Daar is geen woord Frans, Latijn of Chinees bij!

01. Baby, Please Come Home (Lloyd Price; 1957)
02. Just a Game (Jimmy Donley; written by H. Meaux, W. McGill; 1964)
03. No One to Talk to But the Blues (Lefty Frizell; written by Wayne P. Walker, George Terry; 1957)