jimi-hendrix-machine-gun

Jimi Hendrix  – Machine Gun
Format: CD – LP / Label: Sony Music
Releasedatum:  30 september 2016

Tekst: Bert Lek

In 1970 verscheen het album ‘Band Of Gypsys’ in een klaphoes. Opgenomen in de Filmore East te New York. Door het uitbrengen van deze lp kocht het management van Jimi Hendrix zijn voormalig platenbaas Ed Chaplin van PPX Enterprise in New York uit. Vlak voordat Hendrix naar Europa vertrok tekende hij een contract voor vijf jaar om bij PPX opnamen te maken en zijn songs onder te brengen. Toen Hendrix beroemd werd bracht Chaplin een aantal albums uit met Curtis Knight. Duidelijk is dan te horen dat Hendrix nog in zijn ontwikkelingsfase zat en het afbreuk deed aan de Jimi Hendrix Experience.
In 1997 verscheen na veel heisa de lp als cd, zonder bonus tracks. Twee jaar later een dubbel cd onder de naam Live At The Filmore East met een aantal opnames van de eerste en tweede show van 31 december 1969.
In 2007 werd een mooi illegaal boxje uitgebracht onder de naam ‘2 Nights At The Filmore’. Hierin zaten zes cd’s met alle opnamen van de twee dagen dat de Band of Gypsys optrad. (Dus  vier concerten. Op beide dagen ving het eerste concert aan om 19.30 uur. Op 31 december het tweede concert om middernacht en op Nieuwjaarsdag om 21.00 uur. De eerste concerten duurden een stuk korter dan de tweede.)
Deze opnamen zijn van redelijke kwaliteit, maar halen het niet bij ‘Machine Gun’, die nu verkrijgbaar is. Het geluid is van superieure kwaliteit. Dit is de complete eerste show in de juiste volgorde, want daar wilden halfzusje Janie Hendrix met producer Eddie Kramer nog weleens van afwijken. De set begint met Power Of Soul, die niet op het album ‘Band Of Gypsys’ van 1970 staat en datzelfde geldt voor Lover Man, Hear My Train A Comin`, Izabella, Stop, Ezy Ryder, Bleeding Heart, Earth Blues en Burning Desire. Want het eerste album uit 1970 putte het materiaal uit de tweede show.
Deze sound overrompelde de muziekscene toen het album uitkwam. Met Billy Cox op bas en Buddy Miles op drums bracht Hendrix iets heel nieuws. Krachtig, bij het agressieve af was het nieuwe geluid. Niets deed meer terugdenken aan de Experience stijl. Bovendien nam Buddy Miles als zanger een aantal nummers (*) voor zijn rekening en dat zijn net de zwakkere tracks, door zijn hoge schreeuwerige stem.
Nu staan er veel meer bluesnummers op, die in eerste instantie weggelaten zijn. Zijn platenmaatschappij wilde niet dat Hendrix geassocieerd werd met de bluesmuziek, terwijl hij zelf er een groot liefhebber van was. Hear My Train A Comin` kenden we al akoestisch van de tv opname. Nu in een dampende versie, die eerst heel rustig begint. Elmore James’ Bleeding Heart is een prachtige slow blues. Gelukkig staat Machine Gun er wel op. Een ode aan de vechtende soldaten in Vietnam.
Dat nummer heeft na bijna vijftig jaar de tand des tijds moeiteloos doorstaan. Eigenlijk net als bijna alle nummers. Vooral Ezy Ryder is een schoonheid. Met de toenmalige technieken creëerde Hendrix een prachtig ruimtelijke sound, die zijn weerga niet kende. Zijn gitaargeluid vliegt alle kanten op. Jammer dat Who Knows er niet op staat. Die vormt met negen andere nummers de second show. Het zou mij niets verbazen als die alsnog uitkomt. Tenslotte  moet de schoorsteen voor de Hendrix familie blijven roken.

01. Power Of Soul
02. Lover Man
03. Hear My Train A Comin’