Jimi Hendrix Freedom Atlanta Pop Festival

Jimi Hendrix Experience – Freedom: Atlanta Pop Festival
Format: 2cd/2lp / Label: Legacy/Sony Music
Releasedatum: 28 augustus 2015

Door: Jan Hogenberg

Slechts drie studioalbums die ooit zijn uitgebracht terwijl deze jongeman nog leefde. De kast puilt inmiddels uit met alle postuum uitgebrachte albums van zowel Jimi Hendrix Experience maar ook zonder the Experience. Goed, dit verhaal kennen we inmiddels. Geeft alleen maar aan hoe belangrijk deze man is geweest en nog steeds zal zijn voor muziekliefhebbers en makers, voor vele generaties in de eeuwigheid. Vandaar dat deze uitgave er prima bij kan en zeer uniek is na zo’n 45 jaar dat hij zelf naar de eeuwige jachtvelden is gegaan.

Deze uitgave van het concert van de Jimi Hendrix Experience tijdens de 2e Atlanta Pop Festival 1970 is ooit eerder uitgebracht, zij het op het in 1981 uitgebrachte boxset van 4 cd’s. Op een van deze cd’s staan echter maar 11 nummers van dit optreden. En begin dit jaar werden we al een beetje ingelicht dat er weer wat nieuws aankwam door de release van de Recordstore Day single Purple Haze/Freedom eveneens van dit optreden in Atlanta.
De tweede editie van dit prestigieuze festival in 1969 stond op gelijke voet als van het eveneens in 1969 gehouden Woodstock. Peace, Love & Music zijn de ultieme sfeerwoorden voor dat feest maar ook voor deze editie van het Pop Festival in Atlanta. Met meer dan 30 acts, zoals Allman Brothers, Cactus, Mountain, Procol Harum, Ten Years After en natuurlijk the Jimi Hendrix Experience.Voor Jimi Hendrix betekende dit zijn allergrootste publiek. Voor meer dan 400.000 mensen, alhoewel tellingen bestaan van meer dan 600.000. De eerste 200.000 moesten nog keurig $14,- betalen maar de velen erna die nog kwamen mochten er gratis in. Er was geen houden aan.

Het festival in Byron, Georgia startte op 3 juli en eindigde vroeg in de ochtend van de 6e. Freedom: Atlanta Pop Festival van Jimi Hendrix Experience is opgenomen in de avond/nacht van 4 juli toen zij hun performance mochten doen. De Experience bestaat in 1970 uit Mitch Mitchell op drums en Billy Cox op bas. Voor dit concert slechts 2,5 maand bijeen maar al op elkaar ingespeeld alsof er geen andere Experience bestond. Met een setlist van 17 nummers waaronder de destijds bekendste nummers als Hey Joe, Foxy Lady en Purple Haze, maar ook voor toen nooit eerder uitgebracht materiaal, zoals Room Full Of Mirrors, Freedom en Straight Ahead welke geschreven waren voor het nooit uitgebrachte 4e album van Jimi Hendrix bij leven. Alleen het nummer Hey Baby (New Rising Sun) ontbreekt echter. Waarschijnlijk zijn de opnames hiervan door de erven van Jimi Hendrix niet goed genoeg bevonden.

Na wat Hendrixiaans gebrabbel trapt de band af met een vlammend Fire. Niks geen rustig intro’tje, gas erop en gaan. Even gitaar stemmen en verder met een geweldige uitvoering van Lover Man. Dit nummer kwam pas veel later na zijn dood officieel uit op de Jimi Hendrix Experience Boxset. Jimi is flink op dreef met zijn solo’s en zo wordt Spanish Magic Woman weergaloos. Pas bij Red House mag het even wat rustiger aan. Alhoewel rustig, na het fantastische intro lijkt het de versie van het album ‘Are You Experienced’, echter Jimi trekt alle registers wederom los waardoor deze versie toch weer een unieke vastlegging is.

Het reeds genoemde Room Full Of Mirrors kwam pas uit op het postume album ‘New Rays Of The Rising Sun’, een studioalbum waarop alle nummers zijn vastgelegd wat eigenlijk het 4e album van Jimi Hendrix moest worden. De versie op dit album wordt voor het eerst aan een live publiek voorgesteld. Schitterend gespeeld en wederom lekker uitgesponnen.
Titeltrack Freedom werd in 1971 uitgebracht op het album ‘The Cry Of Love’ maar vond op de avond van 4 juli zijn debuut voor een waanzinnig groot publiek op de dag van de vrijheid. Ongetwijfeld door de grote aantallen van dit concert zal het hebben bijgedragen aan het enorme succes van dit nummer maar zeker ook door perfecte uitvoering tijdens dit festival.
Dat het bijna nacht wordt duidelijk door de ogenschijnlijk valse start van Purple Haze met het intro van Star Spangled Banner maar wordt direct omgezet naar de vertolking zoals het hoort.

Vlak voor middernacht wordt Stone Free ingezet welke vloeiend overging in een memorabele uitvoering van Star Spangled Banner tegen een achtergrond van spetterend vuurwerk. Hiermee kreeg het publiek dan toch hun volkslied te horen maar dan net even anders. Dat Jimi Hendrix deze dag op dreef was is wel duidelijk geworden. Alle nummers krijgen hun unieke live bewerking zodat dit album wederom een ware aanvulling wordt. Zeker gezien de enorme lijst met nummers maar ook vanwege de uitvoering ervan. De afsluiting van dit album is Straight Ahead maar was zoals gezegd niet de echte afsluiter voor dit festival. Dat was Hey Baby (New Rising Sun).
Zeer benieuwd wat er eind dit jaar nog gepresenteerd wordt door de nazaten van Jimi Hendrix tijdens de Recordstore Day Black Friday editie 2015. Want voor de ware verzamelaar is het een uitputtingsslag op de portemonnee met dit soort prachtige verslagleggingen van festivals uit de goede oude tijd. Als klap op de vuurpijl is dit concert ook nog eens vastgelegd op film, de DVD Electric Church releasedatum 30 oktober, is een fantastische registratie van het Pop Festival in Atlanta.

1. Fire
2. Lover Man
3. Spanish Magic Woman