Recensie: Jimi Barbiani Band – Boogie Down The Road Live!

Jimi Barbiani Band – Boogie Down The Road Live!
Format: CD / Label: Grooveyard Records
Releasedatum: 24 november 2017

Tekst: André Wittebroek

De Italiaanse zanger/gitarist Jimi Barbiani is al enkele malen besproken bij Blues Magazine. Zo was hij in 2015 te gast op de Westendorp Bluesnight en heeft Blues Magazine daar een interview met hem en band gehad en is zijn uit 2014 stammende laatste cd ‘Blue Slide’ ook besproken en die kreeg prima kritieken. Jimi wordt al jaren gezien als een van de beste slidegitaristen van Europa en dit album bewijst dat zeer zeker. Vanuit de fans was  er al een hele tijd vraag naar een live-album omdat zijn muziek op het podium volgens hen het beste overkomt. Zo gezegd, zo gedaan en nu ligt dan die live-cd voor ons. De cd zit in een luxe klaphoes met felrode/oranje cover. Daar is zeker de nodige zorg aan besteed.

De band bestaat uit de vaste bezetting met Jimi op gitaar en zang, Daniele Vicario op bas en zang en Gianluca Zavan op drums. Op deze cd worden ze bijgestaan door Pietro Taucher ( nummer 2,5,6,7,9) en Nicholas Zampa (10) op keyboards. Er staan tien nummers op het album waarvan zes covers. Die covers hebben wel een eigen tintje gekregen en live doen die het altijd goed. De kritische luisteraar zal het misschien teveel en te uitgekauwd vinden, maar ze worden werkelijk zeer goed gebracht. Speltechnisch zit het prima in elkaar.

De cd begint met een heerlijke, dampende boogie Boogie Chillen. De zeer goede ritmesectie legt een prima basis vol mooie grooves waarop het virtuoze slidespel van Jimi excelleert. Looking For The Truth is een slowblues waarin de gitaar en de orgel van Pietro een soort duel aangaan. Diepe baslijnen geven het nummer extra glans. Het instrumentale Sad Soul is zeer relaxt, rustig en  drums met brushes en ingetogen bas. Mooi nummer. Daarna volgt de cover La Grange van ZZ Top: dit rockt geweldig. Hier doet Daniel Vicario de zang en die past goed bij deze song. Vurige solo’s van Jimi met een stomende ritmesectie geven er een eigen draai aan. Het overbekende Cause We’ve Ended As Lovers van Stevie Wonder, maar vooral bekend door de weergaloze uitvoering van Jeff Beck, een van Jimi’s grote voorbeelden en invloeden, komt erna. Het moet gezegd: men maakt er hier een schitterende uitvoering van net als onze eigen Leif de Leeuw dat ook kan! De klassieker Hey Joe bekend geworden door Jimi Hendrix heeft sferische gitaarklanken die wisselen van de linker- en de rechterspeaker, heerlijk orgelspel met solo en stevige riffs, gewoon lekker. Het eigen nummer Ten O’Clock Train is een stevige slide instrumental en rockt fantastisch. Het ritme volgt het ritme van een stoomtrein die steeds sneller gaat rijden. Het zweept je op net zoals Davy’s On The Road Again van Manfred Mann. Het overbekende, een van de meest gecoverde songs denk ik,  Going Down brengt niets nieuws maar knalt lekker uit de boxen. Doet het altijd goed live, herkenbaar voor publiek en meezinggehalte meestal hoog. Pietro Taucher zet een uitstekende pianosolo neer in Look On Yonder Wall waarin Daniel Vicario weer de zang voor zijn rekening neemt. De cd sluit af met de eigen boogie Boogie Man, die rockt en dampt aan alle kanten. Een passende afsluiter van een fijne liveplaat die niet voor niets ‘Boogie Down The Road Live!’ als titel heeft.

De Jimi Barbiani Band heeft met ‘Boogie Down The Road Live!’ een heerlijke cd gemaakt die recht doet aan hun livereputatie. Van begin tot eind prima gitaarspel, een top ritmesectie en de aanvullingen met keyboard geven er een extra dimensie aan. Dat er veel covers op staan kan voor sommigen een minpunt zijn, maar ze worden prima uitgevoerd en live staan deze songs als een huis. Voor liefhebbers van boogie, slidegitaar en live-albums een must.

01. Boogie Chillen [JL Hooker & Bernard Bessman]
02. Looking For the Truth (Jimi Barbiani)
03. Sad Soul (Jimi Barbiani)