Recensie: Jim Gustin & Truth Jones – Memphis

Jim Gustin & Truth Jones – Memphis
Format: CD / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 31 maart 2017

Tekst: Gerrit Schinkel

Jim Gustin is een Amerikaanse gitarist en singer-songwriter uit Santa Clarita, Californië. Hij timmert al zo’n 30 jaar aan de weg en treedt vooral op in de omgeving van Los Angeles. Zijn eerste optreden was in The Los Angeles Sports Arena voor 10000 mensen. Verder trad hij o.a. op in Dodger Stadium, Staples Center, het SCV Blues Festival, The Ventura County Blues Festival en op diverse County Fairs in L.A.

In 2000 richt hij ‘The Truth’ op, een band waarin ook o.a. zangeres Jeri Goldenhar deel van uit maakt. Jeri Goldenhar, ook bekend als Truth Jones, zingt al sinds ze een klein meisje is.

In 2014 verschijnt ‘Can’t Shed A Tear’, het debuutalbum van Jim Gustin & Truth Jones, een album dat door de critici goed ontvangen werd. Vorige maand verscheen de opvolger, ‘Memphis’, een album met tien door Gustin geschreven nummers, waarvan vier samen met Truth Jones. Het album werd, net als hun debuut, geproduceerd door Terry Wilson (o.a. bekend als producer van Eric Burdon en Ana Popovic), en die zelf ook op het album meespeelt.

Het album begint uitermate swingend met Half Past Ten. Keyboards, gitaarsolo, de gruizige stem van Jim Gustin die soms kan wedijveren met Tom Waits en Joe Cocker en fraaie backing vocals. Met Live With Yourself belanden we in de sfeer van New Orleans met de krachtige zang van Truth Jones. De doorrookte raspende stem en de keyboards bepalen voor een groot gedeelte de spetterende soulblues Memphis. Een van de hoogtepunten van het album is de prachtige bluesballad You Know Me Too Well, met indringend orgelspel van Steve Alterman en de slepende zang van Truth Jones. In het funky I Love What I Got is het drumwerk van Herman Matthews dominant en bewijst Gustin hier dat hij ook mooie korte gitaarsolo’s kan weggeven. Na de shuffle Big Hearted Woman, met weer een fijne overvloed aan keys, krijgen we het latin-achtige Crazy Little Woman voorgeschoteld. Steve Alterman topt weer in de swingende boogie I Ain’t Playing met uitbundige zang van Truth Jones. In de krachtige soulblues Slipping Away zijn behalve de strakke ritmesectie lekkere gitaarriffs en wervelende orgeltonen te horen. Het mooiste wordt voor het laatst bewaard, de ballad Right Time For Goodbye. Eerst Truth Jones, dan Jim Gustin, vervolgens samenzang van het duo en de andere uitstekende muzikanten die nogmaals hun visitekaartje afgeven.

Ik moet eerlijk bekennen dat Jim Gustin en Jeri Goldenhar voor mij onbekenden waren. Maar de kennismaking met dit duo is me met het album ‘Memphis’ uitstekend bevallen. Wat een power komt er uit je speakers bij deze (soul) blues. “Right time for goodbye” zingen ze in het slotnummer maar ik hoop echt dat er snel een “Hello, here we are again” volgt. Prachtplaat!

01. Half Past Ten
02. Live With Yourself
03. Memphis