Jim Allchin – Prime Blues
Format: CD – Digital / Label: Artisanship Music
Releasedatum: 21 september 2018

Het moet als artiest een geruststellende gedachte zijn als je geen financiële beslommeringen hebt om een cd te maken. Waar veel artiesten middels crowdfund acties genoeg geld bij elkaar moeten sprokkelen om een studio te kunnen huren en hun werk uit te brengen heeft Jim Allchin deze problemen niet. Als voormalig CEO bij Microsoft heeft Jim Allchin zich de laatste jaren ontwikkeld tot een meer dan gemiddelde bluesgitarist. Hij brengt hier zijn vijfde solo album en de tweede met producer met mede componist Tom Hambridge. Met medewerking van o.a. Mike Zito, Bobby Rush en de Memphis Horns tekent hij hier voor veertien eigen nummers, qua stijl het gehele bluesveld bestrijkend.

Beïnvloed door o.a. The Allman Brothers en Carlos Santana heeft Jim’s stijl van spelen ook raakvlakken met Robben Ford en Albert King. De cd opent met Give It Up, een vlotte bluesrocker waar gelijk de inzet van de Memphis Horns zich doet gelden. Door Jim Allchin en Tom Hambridge is over de invulling en uitvoering van de composities nagedacht. Naast de Memphis Horns is de inzet van Kevin McKendree (keyboards) van grote klasse. Het enig wat me een beetje tegenstaat is de toon van Jim Allchin’s stem. Hij zingt vlekkeloos daar niet van maar er is iets ondefinieerbaars in zijn stem waardoor het mij niet aantrekt. Devil Don’t Sleep is een lekker nummer gedragen door een klassiek basloopje en een fijne Hammond, het laat horen dat Jim fijne gitaarsolo’s kan neerleggen. Zo ook in bv Voodoo Doll, Snuggle Up en Lost My Mind.
Met het gitaarspel van Jim Allchin zit het wel goed, hij heeft zijn tijd na Microsoft goed besteed, zoals in het instrumentale Jimmy’s Boogie. Waar op een jazzy basloopje de trukendoos goed open gaat, ondersteunt door een lekkere piano boogie, een topnummer. Een andere toptrack is het door Mike Zito gezongen Enough Is Enough. Deze sterke piano boogie swingt als een dolle. In het autobiografische Found The Blues komen de gitaarskills van Jim helemaal tot zijn recht, samen met Kevin McKendree op de Hammond maakt hij er een fijn nummer van. Om vervolgens full blown uit te pakken in de slowblues Two Bad Dreams. De Memphis Horns, Bobby Rush op zang en mondharmonica en Jim Allchin die klasse solo’s neerlegt. Tech Blues, een komisch nummer over de mobiele telefoon. Fijn akoestische gitaar, piano en mondharmonica spel vormen samen een mooie afwisseling op deze veertien nummers tellende cd.

Zoals gememoreerd deze oud Microsoft CEO, heeft zich in een tweede carrière ontwikkelt tot een begenadigd songwriter en gitarist. Een fijne, goed geproduceerde cd met tijdloze bluesmuziek.

01. Give It Up
02. Devil Don’t Sleep