Recensie: Jill Fulton – Southern Breeze

Jill Fulton –  Southern Breeze
Format: CD – Digital  / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 4 maart 2018

Opnieuw is er een album verschenen van een nieuwe Amerikaanse zangeres, die zich op het countrypop-rock pad begeeft. In dit geval gaat het om Jill Fulton, die haar eerste album opnam in Nashville met producer Gary Carter, die onder andere Faith Hill onder zijn hoede had.
Jill wordt bijgestaan door haar eigen band, die voorheen als Tall Blond & Thirsty (goede naam trouwens) bekend stond. En dan gaat het om de muzikanten Jason Roller (gitaar, fiddle, banjo en mandoline), Jimmy Carter (bas), Gregg Lohman (drums), Steve Peffer (piano), Gary Carter (steelgitaar), Gene Rabbai (piano, keyboards) en achtergrondzangers Mary Slayton en Mike Lush.
De stem van Jill is vaak vergeleken met die van Faith Hillen en zelfs Janis Joplin. De laatste vergelijking hoor ik totaal niet want Jill heeft een warm, zwoel stemgeluid dat in niets op dat van Janis lijkt. Het album staat vol met songs, die keurig verdeeld zijn tussen ballad en rockers. En gelukkig zijn de songs niet voorzien van een suikerzoet laagje dat de meeste USA country de laatste tijd behoorlijk verziekt.

Jill gaat er gelijk stevig tegenaan in Python Boots. Een stevige rocker met messcherpe gitaarriffs en een pompende ritmesectie. Jason Roller is hier verantwoordelijk voor een snerpende gitaarsolo, bijgestaan door de swingende toetsen van Steve Peffer en Gene Rabbai. Ook Girls’ Night Out rockt lekker. Dit keer in een Rockpile-achtig muzikaal decor. Een nummer, dat in het in de Amerikaanse saloons ongetwijfeld goed zal gaan doen. Daar zorgt het lekker uitbundige en levendige geluid wel voor. Memphis is een ballad waarin een Bob Seger-achtig geluid aangelengd wordt met wat countryinvloeden. Ook het geluid van Ilse Delange is hier vergelijkbaar. Prachtig zijn de zacht huilende steelgitaar en de snerpende elektrische gitaar. Big City Girl is een luchtig swingend countrypop nummer, dat door het “grote publiek” zeer zeker gewaardeerd zal worden. Een hitpotent nummer dus. In Southern Breeze is een ouderwets zwierig countrygeluid te horen waarin een huilende steelgitaar uiteraard niet ontbreekt.
De blues is te horen in de vrolijk swingende shuffle Naughty Naughty met een prima rol voor de gitaarinjecties van Jason Roller. De ballad Our Love Story heeft een behoorlijk hoog Faith Hill gehalte waarin het warme stemgeluid van Jill prima tot zijn recht komt. Deer Creek is een countryballad waarin de fiddle, steelgitaar, banjo en dobro voor de muzikale omlijsting zorgen. In de countryrocker One Life zorgen ingrediënten uit het muzikale terrein van Bob Seger en Steve Earle voor een warme luchtige swinger. De stemmige ballad Utter Love sluit dit album af met statige piano en cello waarbij de warme weemoedige zang van Jill de hoofdrol steelt.

Jill Fulton heeft een prima Americana album afgeleverd, dat zeer aangenaam wegluistert.

01. Python Boots
02. Girls’ Night Out