Jessy Wilson – Phase
Format: CD – LP – Digital / Label: May 3rd
Releasedatum: 3 mei 2019

Tekst: Jurgen Bakker

Van achtergrond naar de spotlight. Jessy Wilson is al een aantal jaren actief in de muziekwereld, maar dan met name als songwriter en achtergrondzangeres. Samenwerkingen met onder andere John Legend, Alicia Keys, en Kanye West heeft ze al op haar naam staan. Ook vormde ze samen met Kallie North het countryrock duo Muddy Magnolias. Ze is als artiest dus al door verschillende fases gegaan. Een nieuwe fase, waar ze voor het eerst de voorgrond helemaal voor zichzelf heeft, staat te wachten op haar eerste soloalbum met de toepasselijke titel ‘Phase’.

Muzikaal is het album een moderne bewerking van oude stijlen. De R&B- en soulklanken van de jaren 60 en 70 worden gemixt met strakke hiphop beats en fuzzy gitaareffecten uit de alternatieve rock. Dit zou deels iets te maken kunnen hebben met de producer van de plaat. Naast het produceren, heeft Patrick Carney, drummer van The Black Keys, ook meegeschreven aan een groot deel van het album. De moderne mix van stijlen en instrumentatie geven de plaat een sterke ‘urban feel’. Dat gevoel wordt nog verder versterkt door teksten over het leven in de stad, bijvoorbeeld op Stay Cool en LA Night.

Tussen deze ontmoeting van genre is Wilson de centrale kracht die het geheel naar zich toe weet te trekken. Ze hoeft weinig moeite te doen om een zuiver en vol geluid te creëren. Zonder teveel vocale trucjes of hoge uithalen weet ze de boodschap van haar nummers over te brengen. Aangezien dit de eerste keer is dat ze een album zelf vol mag zingen, was het niet gek geweest als ze van de gelegenheid gebruikt had gemaakt om al haar vocale capaciteiten tentoon te stellen. En hoewel ze ongetwijfeld de langste uithalen en moeilijkste ad libs kan zingen, weet Wilson dat ze die zaken niet nodig heeft. Ze kiest voor een zangstijl die beter aansluit op haar muziek. Een stijl die de tekst niet zo veel mogelijk wil versieren, maar het vooral effectief wil overbrengen. Dit betekent niet dat ze ondermaats presteert of niet alles geeft. Op Clap Your Hands en LOVE Me klinkt Wilson onbevreesd en is ze op volle kracht, terwijl op Waiting on… en Cool One ze ook de ingetogen en kwetsbare kant van haar stem laat horen.

Een nieuwe fase breekt aan voor Jessy Wilson. Een fase die ze met haar ervaring prima aankan. Dit bewijst ze op haar eerste soloplaat ‘Phase’. Het is een balans tussen oude R&B, moderne hiphop, en alternatieve rock die door haar uitstekende zang en songwriting kwaliteiten tot een eigen urban stijl worden omgevormd. Het functioneren op de achtergrond is verleden tijd en als soloartiest gaat Wilson de toekomst tegemoet.

01. Oh, Baby!
02. Love & Sophistication
03. Clap Your Hands