Format: Cd, Vinyl, Digital
Label: Good People record Co.
Release 1 april 2022

Op de burelen van Bluesmagazine beland elk jaar veel muziek, heel veel muziek. Eens in de zoveel tijd zit daar een artiest tussen die je meteen bij de kladden grijpt. Het gebeurde mij eerder bij Lauren Anderson, elke keer als ik haar stem weer hoor dan bekruipt mij hetzelfde gevoel. Recent overkwam het me een tweede keer. De eerste keer dat ik het nummer Acre of land van Jeremie Albino hoorde, werd ik gepakt door zijn stem, dat melancholieke, die helderheid sprak mij direct aan.

Jeremie Albino komt van het platteland van Canada, waar hij na een dag hard werken voor de ontspanning liedjes van Cat Stevens speelde. Van uit die liedjes ontwikkeld hij zijn eigen stijl van Americana doorspekt met blues, folk en country. Met zijn prachtige stem en zijn manier van verhalen vertellen steeg zijn bekendheid, zeker toen hij naar Toronto trok. Tijdens een succesvolle tournee met Folk duo Shovels & Rope maakte hij kennis met Michael Trent van Shovels and Rope en ze begrepen elkaar. Het leidde tot deze door Michael Trent geproduceerde EP.

Zijn nieuwe EP Past dawn start met het nummer Acre of land, een nummer dat elke keer als ik het hoor me weer pakt. De tekst, zijn stem, de boodschap van hoop die het meegeeft, ongelooflijk mooi nummer. De hele EP heeft een verlangen naar de plekken waar we gewoond hebben of willen wonen. Zo het mooie Buck, zichzelf begeleidend op gitaar verhaald het naar zijn ouderlijk huis en zijn herinneringen daaraan. Past Dawn de titeltrack, een juweeltje met zo’n prachtige verhalende tekst die Jeremie Albino kenmerkt, de muzikale omlijsting past perfect. The night was young, het gelukt dat je zoekt op een kermis als je jong bent, die tijd dat je ontdekt dat meisjes ook leuk kunnen zijn, verpakt in dit vrolijke deuntje. Het blijft wonderlijke dat er toch steeds weer artiesten opduiken die ons weten te raken. In Rollin, dat opent zoals we herkennen uit de opening tracks, verrast het refrein met de blazers, het tilt het nummer net naar een ander niveau. Hoe mooi kan muziek zijn. In Lola’s song bezingt hij wat op het platteland vaak gebeurd, je verlaat de vertrouwde omgeving om de wereld en jezelf te ontdekken. De pijn van de achterblijvers, de eenzaamheid van degene die vertrekt, zo ontroerend verwoord, het raakt je.

Jeremie Albino weet je te raken, niet alleen met deze EP maar ook zijn eerdere Cd Hard time is erg de moeite waard. Voor wie wil genieten van deze Singer songwriter zoek op Youtube “Jeremie Albino on Audiotree Live (Full Session)” eens op, schitterend.

Tracklist
1. Acre Of Land
2. Buck