Recensie: Jenn Cleary – Blues Full Of Heart

Jenn Cleary – Blues Full Of Heart
Releasedatum: 2 mei 2018

Dit album is gevuld met covers, die zangeres Jenn Cleary uit Boulder, Colorado, tijdens haar optredens graag doet. Als je naar de tracklijst kijkt zie je dat er een aantal nummers tussen zit, die door vocale grootheden als Janis Joplin, Dusty Springfield en Bonnie Raitt opgenomen werden. Je moet dan voldoende vocale kwaliteiten hebben om deze nummers overtuigend te kunnen coveren.

Het stemgeluid van Jenn Cleary zit meer in de countryhoek dan in de blueshoek. In de meer Americana gerichte covers op dit album komt haar stem prima uit zoals in het ingetogen Peace Of Mind, dat lekker loom voort wiegt. Ook Jenn’s cover van het Buffalo Springfield nummer For What It’s Worth overtuigt. Het nummer is van alle psychedelica ontdaan zodat er een broeierig bluesy nummer overblijft met een lekker huilende harmonica van Mad Dog Friedman. In de cover van Kris Kristofferson’s Me And Bobby McGee is Jenn slechts met haar akoestische gitaar te horen. Het countrygehalte van dit nummer past Jenn perfect.
In de meer bluesy nummers op dit album begint de vocale schoen af en toe wat te wringen. Jenn heeft de neiging om in deze nummers wat krampachtig bluesy te gaan zingen. En dat is totaal niet nodig want ze beschikt al over een prima, meer countryachtig, stemgeluid. Zo covert Jenn het Big Brother & The Holding Company (Janis Joplin) nummer Turtle Blues waarin ze, een bij voorbaat al verloren, poging doet om de vocale prestaties van Janis Joplin te evenaren.
Het Allman Brothers Band nummer Soulshine is veranderd in een luie bluesy Americana track met de huilende harmonica in een centrale rol. Het is natuurlijk een lastig karwei om na Bonnie Raitt’s definitieve versie van het John Prine nummer Angel From Montgomery nog met een overtuigende versie te komen. Toch komt Jenn hier aardig mee weg door het nummer van een meer countryachtig geluid te voorzien. In het Dusty Springfield nummer Son Of A Preacher Man grijpt Jenn gewoon te hoog. Hier heb je een krachtige soulstem voor nodig en die heeft Jenn niet. De lome jazzy versie van het Louis Armstrong nummer Wonderful World had, wat mij betreft, achterwege mogen blijven.

Een aardig cover album maar ik heb mijn hoop meer gevestigd op een “normaal” nieuw album van Jenn met eigen werk.

01. Peace Of Mind
02. For What It’s Worth