Jeff Goldblum – The Capitol Studios Sessions
Format: CD / Label: Decca
Release datum: 21 september 2018

Tekst: Filip Heidinga

Wie kent niet de acteur Jeff Goldblum sinds zijn rollen in films als The Fly (1986), Jurassic Park (1993) en Independence Day (1996). Maar wie kent de jazz pianist Jeff Goldblum? Buiten Amerika, zeker tot de release van dit album, maar zeer weinig. En dat terwijl Goldblum al sinds zijn jeugd veel met muziek bezig is en al meer dan tien jaar zijn eigen jazz band heeft: The Mildred Snitzer Orchestra. Met deze band treed Goldblum al jaren op in de Rockwell: Table & Stage in Los Angeles op elke woensdag avond, mits zijn filmschema het toelaat. En ook al zegt hij zelf dat het meer een hobby was maar in zijn jongere jaren hoopte Jeff zeker op een muzikale carrière maar acteren bleef echter ook een passie van hem. En van het laatste heeft hij een zeer succesvolle carrière kunnen maken. Maar naast zijn carrière als acteur had hij nog genoeg tijd om regelmatig op te treden als jazz pianist.

Na jaren in verschillende jazz clubs te hebben gespeeld is Goldblum als muzikant nog steeds niet echt bekend bij het grote publiek. Maar daar komt verandering in als hij samen met Gregory Porter optreed in de populaire talkshow van Graham Norton. Dit optreden wordt gezien door mensen van het bekende platenlabel Decca en niet veel later tekent hij, voor het eerst in zijn leven, een platencontract op zesenzestig jarige leeftijd. Voor de opname van het album kiezen ze een zeer interressante plek uit: The Capitol Studios in Hollywood. Studio A en B worden voor de gelegenheid omgetoverd tot jazzclub en vrienden en bekenden van Jeff Goldblum worden uitgenodigd als publiek.

Jeff en zijn band beginnen met het instrumentale Cantaloupe Island van Herbie Hancock. En de toon is gezet voor de rest van het album. Alle nummers zijn oude jazz klassiekers en allemaal bijna even oud als de dino’s uit Jurassic Park. Goldblum en The Mildred Snitzer Orchestra spelen nooit eigen nummers maar alleen jazz klassiekers van onder andere: Marvin Gaye (Don’t Mess With Mister T), Nat King Cole (Straighten Up and Fly Right), Duke Ellington (Caravan) en vele anderen. Op dit album in totaal dertien stuks. Goldblum is duidelijk het middelpunt van het optreden, ook al draagt hij muzikaal niet erg veel bij. Nee, vooral tussen de nummers door horen we Goldblum maar zijn piano spel is meer op de achtergrond. Ook horen we Goldblum niet zingen op het album, nou ja een klein beetje dan. In plaats daarvan komen er verschillende gast zangeressen langs. Haley Reinhart, Imelda May en Sarah Silverman mogen elk een paar nummers zingen op het album. Hierdoor is het zeker wel een goed album geworden maar niet echt een Jeff Goldblum album. Ik vraag me dan ook af of er ooit nog een album van Jeff Goldblum zal komen.
Kortom: Een leuk album om een keer te luisteren, zeker voor jazz liefhebbers. Maar of Jeff Goldblum dit album had kunnen maken als hij geen Hollywood acteur was geweest, ik denk het niet.

Video-clip (My Baby Just Cares For Me) :

Cantaloupe Island