Jeff Chaz Chronicles (2)

Jeff Chaz – Chronicles
Format : CD / Label : JCP Records
Releasedatum : november 2014

Tekst: Frans ter Elst

De Britse Blues criticus en journalist Paul Bradbeer vraagt zich af of Jeff Chaz de ontbrekende schakel zou kunnen zijn tussen B.B. King, Albert King, Roy Buchanan en Frank Zappa. Als ik van de eerste twee de zang neem, dan kan Jeff Chaz daar niet aan tippen, maar hij legt wel zo veel gevoel in zijn zang dat ie een stuk op weg komt ! Qua gitaarspel lijkt hij een behoorlijk portie van de brille van Roy Buchanan te hebben meegekregen en het groteske van Frank Zappa is soms ook herkenbaar ! Ik kan daarom een eind meegaan in de vraag van Paul Bradbeer, maar waarschijnlijk heeft Jeff Chaz te weinig gepubliceerd om dit grondiger te kunnen onderzoeken….

De cd ‘Chronicles’ bevat de favoriete tracks van Jeff van vorige albums die niet meer geprint kunnen worden. Het zijn helaas slechts 10 nummers !

De cd begint met Tired of being lonely. Het is een vlot nummer met een mooi intro met blazers, gevolgd door de zang. Er zit een prima scherpe gitaarsolo in die inderdaad een beetje Buchanan-achtig is, waarna het nummer wordt afgesloten door wederom zang en blazers. Het tweede nummer is Instrument of pleasure. Het is een slow blues die start met orgel en blazers, er wordt gevoelig gezongen en er zitten twee scheurende, schurende gitaarsolo’s in. Nummer drie heet I smell somethin’funky, en dat klopt want het nummer is funky, maar het gaat over de blues. Een beetje vreemde combinatie, maar het is toch mooi door een fraaie gitaarsolo die weer op Buchanan lijkt en ook een beetje naar Zappa neigt.

Morning coffee is instrumentaal met een intro van orgel en gitaar, gevolgd door een orgelsolo. Daarna stevige gitaar en tot besluit een swingende orgel/gitaar combi. Als je dit ’s morgens tijdens een kop koffie luistert, dan ben je na viereneenhalve minuut helemaal wakker. Dreams don’t lie is een slow blues die gaat over een dame die in haar slaap praat. Het wordt mooi gezongen met een bijpassende gitaarsolo. Het zesde nummer Don’t go monkeyin’ around is een swingend duet met een dame die Tomato heet. Het wordt begeleid door blazers en topgitaar. Het vliegt voorbij en is een lust voor het oor.

Seafood dept. Blues gaat over zeevis en een wantrouwige echtgenote. Het is een slow blues met een onnavolgbare gitaarsolo ! Track acht is The scent of a woman. Het heeft een stevige drum als basis. Het gaat over het zwakke geslacht en er wordt mooi gitaarspel doorheen gevlochten. Hello blues is soulful. Het nummer heeft mooi onvoorspelbaar gitaarspel, maar het is toch het minste van de tien nummers. Tot besluit I’ve got to be clean met een swingend gitaarintro met blazers. Er wordt fraai gezongen en er zitten prachtige gitaarsolo’s in.

Tracklist :
1. Tired of being lonely 3.50
2. Instrument of pleasure 5.36