Foto Recensie: Jeb Barry And The Pawn Shop Saints - Texas, Etc.

Jeb Barry And The Pawn Shop Saints – Texas, Etc.
Format: 2CD / Label: DollyRocker Recordings
Releasedatum: 27 april 2018

In het singer-songwriter genre draait het in eerste instantie natuurlijk om “het liedje”. Daar hoeft eigenlijk geen begeleiding bij. Zonder begeleiding horen singer-songwriter liedjes ook overeind te blijven staan. Het dubbelalbum van Jeb Barry And The Pawn Shop Saints uit de omgeving Nashville staat vol met dat soort liedjes. Veelal ballads waarin een bitterzoete kijk op het leven en de liefde gegeven wordt. De meeste nummers op dit album zijn zeer ingetogen en liggen, qua stijl, grofweg ergens tussen Steve Earle en Townes Van Zandt in.

Op sommige nummers wordt Jeb begeleid door zijn Pawn Shop Saints, zoals in de opener Trouble Down In Tennessee. Dit is een nummer dat teruggrijpt naar de beginjaren van Neil Young’s solowerk vermengd met een bluesy country geluid. Het fraaie dobrowerk van  Michael O’Neill valt hierin op evenals het schuurpapieren stemgeluid van Jeb. The Girl Never Loved Me is een loom voort tikkende ballad in de Steve Earle stijl met een een J.J. Cale achtige sfeer. Ook Galvestone ’92 is een ballad maar dan één van het broeierige soort met een zacht twangende gitaar, die doet denken aan het werk van Chris Isaak. In het mid-tempo If This Heart Had Walls zit een aan the Byrds denkend countryrock geluid. Datzelfde Byrds geluid is ook duidelijk aanwezig in Keep The Devil Away. Een nummer met een hoog bluegrass gehalte door de banjo en mandoline en een melodie die doet denken aan “See The Sky About To Rain” van The Byrds. Een huilende harmonica en de dobro staan centraal in de heerlijk zwevende ballad Gravel Roads And Wiskey Bars.
Seemed Like A Good Idea At The Time is een duet met zangeres Heather Austin. Haar kristalheldere stemgeluid past perfect in deze bitterzoete ballad. Jeb is ook veel in zijn eentje te horen op dit album. Zoals in de zeer intieme ballad Southern Oak en het doordringende You Don’t Ever Miss Me. Eén van de mooiste nummers op dit album is de donkere ballad Sad Song met dreunende bas. Jeb zingt hier dat hij een “sad song” nodig heeft om zijn vriendin aan het huilen te krijgen zodat ze hem wellicht gaat missen en gauw weer thuiskomt…. Nog meer hartezeer in I Can’t Live In Houston Anymore. Jeb kan niet meer Houston terug omdat zijn onmogelijke liefde uit het verleden, een cheerleader, daar nu nog woont en inmiddels met een ander getrouwd is.
De afsluiter van dit dubbelalbum is de akoestische ballad Refugees dat een zeer hoog Gram Parsons gehalte heeft.

Jeb Barry bewijst met dit dubbelalbum dat hij prima nummers schrijft die fier overeind blijven staan in de spaarzame begeleiding. Een absolute aanrader voor de fans van het betere singer-songwriter werk!

01. Trouble Down In Tennessee
02. The Girl Never Loved Me
03. Galvestone ‘92