JD Simo – Off At 11
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Crow Feet Music Records
Releasedatum: 1 maart 2019

Liefhebbers van het betere snoeiharde gitaarwerk gaan waarschijnlijk massaal kwijlen bij het horen van het nieuwe album van JD Simo. Een gitarist, die oorspronkelijk uit Chicago komt en tegenwoordig in Nashville verblijft. Samen met drummer Adam Abrashoff en bassist Andraleia Buch is hij verantwoordelijk voor een bluesrock album waar de vonken vanaf vliegen.

Met het grootste gemak worden blues, psychedelische rock en jazz tot één snoeihard geheel vermengd. De ritmesectie legt in alle nummers een soepele basis waarover JD zijn gitaar kan laten brullen, gieren en scheuren. Hij klinkt hard als Gary Moore, psychedelisch als Jimi Hendrix en bluesy als Duane Allman.

Het album opent met de bluesklassieker Boom Boom, Out Go The Lights, dat we o.a. kennen van Pat Travers. In de handen van JD krijgt dit nummer een griezelig sluipende uitvoering met spijkerharde priemende Blue Cheer-achtige gitaarriffs. De zang van JD klinkt behoorlijk Gary Moore-achtig en op het eind van het nummer komt de band tot een hard gierend muzikaal orgasme.
In Off At 11 zijn de jazzinvloeden met name in het “Take Five”-achtige drumwerk te horen waarover JD weer alle ruimte krijgt om zijn brullende harde gitaarwerk te etaleren. In dit nummer hangt een psychedelische Hendrix sluier over zijn spel. We hebben hier te maken met een ruim vijf minuten lang nummer Waarin JD in absolute topvorm te horen is.
You Need Love is een log beukende bluesrock shuffle met snijdend hard slidegitaar werk. Qua geluid klinkt dit nummer weer net zo ongenadig hard als Blue Cheer. Halverwege gaat het nummer over in een vet beukende boogie. Slim Harpo’s I Got Love If You Want It krijgt een vrij authentiek klinkende cover met het kenmerkende hinkelende ritme. Het superrauw snerpende gitaarwerk van JD maakt het verschil. Hij laat zijn gitaar hier namelijk erbarmelijk huilen en kreunen. Ook is er ruimte voor een bluesballad en wel het ruimtelijk zwevende Temptation dat door de vervormde zang een extra spacey geluid krijgt.
JD bewijst in Mind Trouble dat je ook op een akoestische gitaar keihard en snijdend kan klinken.  Hij klinkt in deze swamp rocker als het rauw rockende broertje van Tony Joe White. De cover van de B.B. King klassieker Sweet Little Angel is een slowblues met een haast Fleetwood Mac (oude stijl) – achtig geluid. In dit bijna negen minuten lang durende nummer excelleert JD met zijn emotioneel priemend gitaarwerk.
Je komt het haast niet meer tegen maar de afsluiter Accept duurt maar liefst ruim zestien minuten lang. We hebben hier te maken met een Hendrix-achtige bluesrock jam met een hoog psychedelisch én jazzgehalte. We hebben er weer een gitaarbeul bij! JD Simo is zijn naam!!!

01. Boom Boom, Out Go The Lights
02. Off At 11
03. You Need Love