Recensie: Jason Ricci & The Bad Kind – Approved By Snakes

Jason Ricci & The Bad Kind – Approved By Snakes
Format: CD / Label: Ellersoul Records
Releasedatum: 16 juni 2017

Tekst: Martin van der Velde

Jason Ricci wordt op 3 februari 1974 geboren en groeit op in Portland, Maine. Op zijn veertiende begint hij als zanger in een lokale punkband te spelen. Zijn interesse in blues zet hem aan om mondharmonica te gaan spelen. De overblowing techniek die Howard Levy veelvuldig hanteert heeft een behoorlijke invloed op het spel van Ricci, maar ook Little Walter, Paul Butterfield, Pat Ramsey en Adam Gussow zijn grote inspiratiebronnen voor Ricci. In 1995 besluit Jason naar Memphis, Tennessee te verkassen en neemt in datzelfde jaar zijn eerste album ‘Jason Ricci’ op dat op het North Magnolia Music label verschijnt. Op het zelfde label verschijnt twee jaar later ‘Down At  The Juke, waarop hij onder meer ondersteuning krijgt van drummer Kenny Kimbrough en gitarist Enrico Crivellaro. In deze periode werkt hij nauw samen met Junior Kimbrough en zijn zoon David Malone Kimbrough. Tevens deelt hij regelmatig als gastmuzikant het podium met R.L. Burnside. Deze succesvolle periode kent ook zijn keerzijde, drugsverslaving met als gevolg een kortstondig verblijf in de gevangenis mogen als zwarte bladzijden in zijn bestaan gezien worden. In 1999 wint Jason de Mars National Harmonica Contest en is hij weer helemaal terug. Een artikel van Adam Gussow (harmonicaspeler van Satan and Adam) besteed in het toonaangevende bluesblad  Blues Access ruim aandacht aan Jason Ricci. Gussow schrijft letterlijk “I am convinced he along with New Jersey’s Dennis Gruenling is one of the best harmonica players of his generation”, een groot compliment van een door de wol geverfde veteraan. Na een korte tijd gespeeld te hebben met Big Al and the Heavyweights, formeert Jason zijn eigen band Jason Ricci & New Blood en levert al snel een eerste album af dat de titel ” Feel Good Funk’ (2001, Rah Fox Records) meekrijgt. Regelmatig verschijnen er producties van Ricci, ‘Live At Checkers Tavern’ (2004, Blue Sunday Entertainment) en ‘Blood On The Road’ (2006, Rah Fox Records). In 2007 tekent hij een contract bij Eclecto Groove, een subdivisie van Delta Groove Productions wat een veel betere distributie betekent. Op dit label verschijnen ‘Rocket Number 9’ (2007) en ‘Done With The Devil’ (2009). Een samenwerkingsproject met singer- songwriter JJ Appleton uit New York levert in 2015 de cd ‘Dirty Memory’ op.

Ondertussen is New Orleans, Louisiana  zijn uitvalsbasis en met een nieuwe begeleidingsband, The Bad Kind achter zich wordt er weer volop nationaal als internationaal getourd. In de tussen tijd is er ook tijd gevonden om een nieuw album vast te leggen. Met het zojuist op Ellersoul Records verschenen album ‘Approved By Snakes’ is Jason Ricci weer helemaal terug. Hij waarschuwt zijn fans zelf voor zijn teksten met de sticker WARNING: EXPLICIT LYRICS, die op de achterzijde van de hoes prijkt. Deze waarschuwing geldt voornamelijk voor de songs My True Love Is A Dope Whore, Broken Toy en Got Cleaned Up. Wij Nederlanders zijn volgens mij niet zo snel onder de indruk wanneer teksten wellicht iets minder verhullend zijn, maar goed u bent gewaarschuwd. We zijn ook wel wat gewend van Ricci, een man die veel interesse heeft in het occulte en dit gegeven regelmatig laat terugkomen in zijn song-writing. En dan de muziek, Ricci weet van meet af aan een sinistere sfeer neer te zetten. Diepe fretloze bassen van Andy Kurz, ondersteund door slagwerker Adam Baumol kondigen meteen onheil aan in het meeslepende My True Love Is A Dope Whore. Maar ook rock, reggae (Got Cleaned Up), funk en zelfs rap (Listen Here en Disconnect) elementen verpakt Ricci in soms lang uitgesponnen nummers als Broken Toy / I Fink U Freaky en Listen Here tot pakkende groovy songs, die nergens gaan vervelen. John Lisi en Sammy Hothckiss vullen met hun gevarieerde gitaarpartijen het fenomenale harpspel van Jason Ricci perfect aan, beide heren weten met fraaie soundjes uitstekend op het moderne harpspel van Ricci aan te sluiten. Jason Ricci onderscheidt zich op harmonica gebied van vele andere spelers, net zoals Sugar Blue is hij altijd op zoek naar nieuwe soundjes en brengt zo dit instrument naar een nieuwe level. Demonen, verslaving, mentale gezondheidsproblemen en relaties vormen voor een groot deel het onderwerp waarover Ricci vol overgave en overtuiging met soms erg veel mystiek en dramatiek in zijn stem zingt en menigmaal verhaalt. Na al zijn bijdragen aan albums van Johnny Winter, Nick Curran, Ana Popovic, Walter Trout, Cedric Burnside, The Mannish Boys en Joe Louis Walker, de vele nominaties en onderscheidingen, waaronder een Blues Music Award for Best Harmonica die Ricci in ontvangst mocht nemen, is “Moon Cat”, zoals Ricci ook wel eens wordt genoemd, weer aan een nieuw hoofdstuk in zijn turbulente leven begonnen. ‘Approved By Snakes’ is een top album met veel vuige en kolen gruizen randjes.

01. My True Love Is A Dope Whore
02. Something Just Arrived
03. Demon Lover