Recensie: Jason Isbell – Sirens Of The Ditch: Deluxe Edition

Jason Isbell – Sirens Of The Ditch: Deluxe Edition
Format: Vinyl, CD, Digital / Label: New West Records
Release datum: 13 juli 2018

Tekst: Ella-Milou Quist

De uit Green Hill, Alabama afkomstige singer-songwriter Jason Isbell maakte van 2001 tot 2007 deel uit van de Southern rock formatie Drive-By Truckers. Het betekende bijna zijn dood vanwege zijn alcohol- en drugsverslaving in die periode. Hij verliet de band in 2007 en bracht in datzelfde jaar zijn solodebuut ‘Sirens Of The Ditch’ uit. Er volgden nog twee platen; ‘Jason Isbell And The 400 Unit’ (2009), The 400 Unit is overigens Jason’s vaste begeleidingsband, ‘Here We Rest’ (2011).
In 2012 toerde hij met Ryan Adams, die er, samen met Isbell’s manager en huidige vrouw Amanda Shires, voor zorgde dat hij afkickte. Isbell bracht zijn vierde album ‘Southeastern’ uit en dat betekende zijn echte doorbraak bij het grote publiek. Sindsdien gaat zijn solocarrière hem voor de wind. Hij is wereldwijd één van de bekendste Americana artiesten en heeft maar liefst vier Grammy Awards op zijn naam staan. Inmiddels heeft hij in totaal zes albums uitgebracht.

Nu, precies elf jaar na zijn debuut, is ‘Sirens Of The Ditch’ opnieuw uitgegeven. Alleen gaat het ditmaal om een ‘Deluxe Edition’ die maar liefst vier nooit eerder uitgebrachte nummers bevat. De plaat is destijds opgenomen in de FAME studio’s in Muscle Shoals in Alabama. De vier ‘nieuwe’ tracks op de reissue zijn gedurende diezelfde sessie bij FAME opgenomen en brengt de totale tracklist op vijftien songs in plaats van de oorspronkelijke elf.
Een ware toevoeging aan een toch al prachtig album. De liedjes sluiten mooi aan bij de rest, zowel qua melodieën alsook qua teksten en sfeer. Uitschieter in dit geval is Whisper. Een krachtige, intense song met jankende gitaar en tergende tekst en zang van Isbell. Dit nummer grijpt je bij de strot en laat je niet meer los. Crystal Clear daarentegen is een stuk luchtiger met een fijne, uptempo bluesrock sound. The Assassin is een licht bluesrock nummer met een flinke country feel door de duidelijk aanwezige pedal steel gitaar. Racetrack Romeo heeft alle ingrediënten van een Americana song met een pop invloed. Deze kan zo op de radio door de toegankelijke melodie- en zanglijnen en natuurlijk door de aangename stem van Jason. Sowieso ligt daar de kracht van Isbell: de toegankelijkheid van zijn liedjes en teksten, en de ‘soul’ en warmte in zijn vocalen. Hij doet alles met bezieling en pure passie.

Deze Deluxe editie van ‘Sirens Of The Ditch’ verschijnt ook op 180 gram vinyl. Daarnaast komt er nog een limited edition van een volledig transparante vinyl LP. En alsof dat nog niet genoeg is kunnen de echte fans exclusief bij Vinyl Me, Please ook nog kiezen uit een verdeelde bruine met crèmekleurige variant. Ware musthaves voor liefhebbers van Jason Isbell, maar ook voor diehard vinylfanaten.

01. Brand New Kind Of Actress
02. Down In A Hole
03. Try