Jarrod Dickenson – Under A Texas Sky (EP)
Format: CD – Digital / Label: Continental Song City – Continental Record Services
Releasedatum: 8 maart 2019

Tekst: Ella-Milou Quist

‘Under A Texas Sky’ is Jarrod Dickenson’s eerste set nieuwe liedjes na het veelgeprezen album ‘Ready The Horses’ uit 2017. Mede dankzij dit hooggewaardeerde album en zijn succesvolle debuut ‘The Lonesome Traveler’ uit 2012, een eindeloos tourschema en meerdere festival optredens in de VS en Europa in 2018, heeft Dickenson behoorlijk wat bekendheid geworven onder Americana liefhebbers over de hele wereld.
De nieuwe EP van Dickenson is een eerbetoon aan enkele artiesten die, net als de singer-songwriter, uit Texas komen. Jarrod heeft de originele liedjes zo dicht mogelijk benadert, maar er wel zijn eigen draai aangegeven.

Opener Uptown is een cover van Roy Orbison. Het nummer in Jarrod’s uitvoering is even stijl- en soulvol, maar is iets kleiner en intiemer gehouden door de blazerspartijen achterwege te laten en te vervangen door fijne gitaarlijnen en in plaats van een piano de subtiliteit van een hammond te gebruiken. Dickenson’s warme stemgeluid en de goede backing vocals maken het helemaal af. Try Me, het tweede liedje op de plaat, is een even soulvolle uitvoering als het origineel van Esther Phillips, dit komt met name door Jarrod’s zang. Hij zingt vol overgave, passie en gevoel en durft zijn kwetsbaarheid te tonen. Zijn stem is vervuld van emotie en hij weet feilloos het verhaal over te brengen. Dit is ook meteen waar zijn kracht ligt en waarom muziekliefhebbers van hem houden. Hij is een meester-verteller.
Ook het derde nummer, Seven Spanish Angels, van Willie Nelson & Ray Charles, weet hij op een prachtige manier te vertolken. Met, net als in het origineel, een grote rol voor de pedal steel en  achtergrond vocalen. Tussendoor hoor je een subtiele Hammond en fijne gitaar-, slide- en baslijnen.
De Texaanse troubadour weet met zijn relaxte jazzy benadering en zijn mooie stem het vierde nummer, I’m Glad For Your Sake (But Sorry For Mine) van Doug Sahm, nog meer diepte te geven. Afsluiter Dublin Blues is vrijwel gelijk aan het origineel van Guy Clark. Alleen door Dickenson’s lage krachtige stemgeluid en zachte gitaarspel komt het verhaal dat verteld wordt nog beter tot zijn recht. Het is een melancholische song die je voelt en raakt tot in het diepst van je ziel.

Ondanks dat Dickenson niet zijn best doet om de artiesten te evenaren (hoogstwaarschijnlijk zelfs niet eens met die gedachte gespeeld heeft), komt hij er met zijn prachtige bewerkingen van de nummers wel heel dichtbij. Hij laat het oorspronkelijke idee en gevoel achter de liedjes intact, maar geeft er op subtiele wijze wel volledig zijn eigen draai aan. Hij heeft ze stuk voor stuk nieuw leven in geblazen met zijn eigen en zeer goed uitgevoerde arrangementen. Alle liedjes passen bij wie hij is als persoon en passen eveneens perfect bij zijn kenmerkende warme melodische soulvolle vocalen.
Een cd, of in dit geval een EP, met alleen maar covers staat of valt met de keuze van artiesten en liedjes. In Jarrod’s geval heeft hij de juiste werken gekozen die goed bij elkaar passen en die hij zo heeft bewerkt dat het klinkt alsof het zijn eigen composities zijn. Heel knap. De liedjes klinken niet alleen authentiek maar ook tijdloos doordat de singer-songwriter ze naar het nu heeft gebracht. Dickenson doet de originelen eer aan met zijn fraaie, pure en oprechte vertolking van de nummers.
‘Under A Texas Sky’ is een schitterende ode aan deze Texaanse artiesten.

New Single "UPTOWN" OUT NOW

New Single "Uptown" is OUT NOW!Listen on Spotify -> tinyurl.com/y7eno64j