Recensie: Jarle Skavhellen – The Ghost In Your Smile

Jarle Skavhellen – The Ghost In Your Smile
Format:  CD – Vinyl – Digital / Label: Nettwerk Music Group – V2 Records
Releasedatum: 11 mei 2018

Tekst: Martijn Wesseling

The Tallest Man On Earth is de eerste vergelijking die te binnen schiet tijdens het beluisteren van dit debuut album van Jarle Skavhellen. Hetzelfde uitgeklede geluid, eerlijke directe teksten zonder opsmuk en zelfs het stemgeluid lijkt sterk op dat van de wat bekendere Zweedse singer-songwriter. Al snel hoor ik echter ook Noah Gundersen in de sfeervolle klanken en Dave Van Ronk in folk-achtige liedjes als Now That I Know.

Dit is mijn eerste kennismaking met deze Noorse troubadour en als ik wat Google zie ik dat hij sowieso nog erg onbekend is in ons land. Wat mij betreft mag dit snel veranderen, Met dit album heeft hij een mooie set nummers afgeleverd. Hij grijpt voor inspiratie terug op onder andere Dave Van Ronk en stijl/tijdsgenoten van deze legendarische folk artiest.

Veel liedjes weten je vanaf de eerste woorden te ontroeren en mee te slepen in het verhaal. Het voor zijn stervende oma geschreven Coming Home is er bijvoorbeeld zo één. Een prachtig verhaal, verteld vanuit het oogpunt van zijn oma. Ze had kanker en was moe van alle behandelingen. Ze had zelf de dood al geaccepteerd en wilde niets liever dan opnieuw herenigt worden met haar al eerder overleden man. Met dit prachtige nummer geeft hij zijn oma een mooi eerbetoon.
Wat opvalt is dat de muzikale omlijsting op momenten zeer rijk is en op andere momenten vrij minimalistisch. Het staat echter steeds ten dienste van de prachtige stem van Skavhellen. Het voelt allemaal erg tijdloos en zeer natuurlijk. Het album had ook vijftig jaar geleden uitgebracht kunnen zijn, maar het voelt nergens gedateerd.

Zelf geniet ik het meest van dit album (sowieso bij dit soort muziek) als ik het beluister met mijn koptelefoon op en verder een beetje voor me uit kijk. Al dromend zie ik mezelf zitten op een mooie zomeravond, met uitzicht op een Noors bergmeer. Het is volledig stil, op het gitaar- en stemgeluid van Jarle Skavhellen na. Pure rust en geluk in het moment.

01.The Ghost in Your Smile
02. Now That I Know
03. Coming Home