Recensie: Jarkka Rissanen & The Sons Of The Desert – Hybrid Soul

Jarkka Rissanen & The Sons Of The Desert – Hybrid Soul
Format: CD / Label: Humu Records
Releasedatum: 26 mei 2017

Met instrumentale cd’s weet je het nooit wat gaat het brengen, is het een egotripper die zijn totale kunnen weergeeft, of is het een samenspel tussen de individuele muzikanten. Jarkka Rissanen kiest hier voor het laatste. De 60-jarig Finse gitarist loopt al heel wat jaren mee in het blues-roots circuit. Met zijn Tonal Box Trio toerde hij de wereld rond. Het bijzonder aan dit trio is dat de bastonen worden verzorgt door een bass tuba. Op deze cd wordt Jarkka Rissanen vergezeld door The Sons Of The Desert: Markus Väisänen (guitar), Tatu Back (bass guitar), Esa Kärki (drums) en Marko Salmela (conga’s, percussie).

Het is laidback muziek voor op de achtergrond, lekkere muziek als je thuis aan het klussen of koken bent. Niet een cd waarvan je op het puntje van je stoel gaat zitten. Dat is vaak met instrumentale cd’s, er zijn er maar weinig die van begint tot het eind weten te boeien. De enige de mij zo te binnen schiet is ‘Surfing With The Aliens’ van Joe Sartriani.

Jarkka Rissanen en The Sons Of The Desert brengen hier een tiental nummers in dezelfde trant, laidback nummers die je zo tegen elkaar kunt inwisselen. Het vierde nummer Safari Beat brengt een ander geluid. Gedreven door een lekker basloopje en aangevuld met conga’s, blijft het gitaarspel toch in de trend van de gehele cd. Detroit Blues is de eerste single (volgens Youtube). Het is wel een van de betere, lees stevigere nummers van deze cd.

Het is niet een cd waarvoor je het publiek op de banken krijgt. De cd hoes is een mooi staaltje art-werk.
Een album voor de echte liefhebbers.

01: Hipston