Recensie: Jarekus Singleton – The Bridge Part 1

Jarekus Singleton – The Bridge Part 1
Format:  CD – Digital / Label: Reakdog Music LLC
Releasedatum: 1 juni 2018

Jarekus Singleton’s vorige plaat ‘Refuse To Loose‘ werd door de internationale pers juichend ontvangen, samen met Selwyn Birchwood werd hij bestempeld als “the next big thing in de bluesscene”. Hoewel er ook kritiek was op dat album. Zo waren er wat aanmerkingen op de mix waar Jarekus zichzelf wel erg op de voorgrond zou hebben gezet.

Bij zijn nieuw plaat is dit geenszins het geval. Zijn gitaarspel in zelfs wat verscholen, zeker afgezet tegen het Hammondspel. Ingetogen, zo zou ik het gitaarspel willen noemen. Met zijn mooie stem trekt hij op deze cd alle registers weer open. Van fijne New York raps tot R&B en soul. Voortbordurend op zijn vorige cd neigt het hier nog meer naar de raakvlakken tussen de jazz en de blues.

Vanaf de openingstrack Up In Here, wordt je door The Jarekus Singleton Band meegenomen in muziek beleving waar in de openingstrack de stem van Jarekus weerwoord moet bieden aan de Hammond van Sam Brady. Het funky jazzy ritme laat alle leden van de band aan het woord, het Chic-like gitaar spel van Jarekus, de bas van Ben Sterling, het drum werk van John Blackmon, pure improvisatie vast gelegd op de plaat.
Waar zijn vorige cd meer op de blues gestoeld was brengt hij het geheel hier naar een hoger niveau, het muzikale vakmanschap van het kwartet druipt er van af. Zoals funky jazzy nummers met een New York rap in Get What You Need en New Groove, fantastisch wat een flow en groove en met ingenieus gitaarwerk. Wat te denken van Fucking Right, een vol swingende funky nummer waar hij er een gitaarsolo uitgooit om in weg te verdwijnen, ook een nummer met fijn funky baswerk.

Deze nieuwe cd van Jarekus Singleton is zo anders, zo anders dan de geijkte bluesplaten, top dat hij dat aandurft na de lovende kritieken op zijn vorige plaat. Hij laat hier horen inderdaad een veelbelovende artiest te zijn die het aandurft een nieuwe dimensie aan zijn muziek toe te voegen. Luister naar de twee afsluitende song op deze cd, I Am Telling You en Thinking About You, woorden schieten te kort.

Jarekus Singleton zet zichzelf met deze cd definitief neer in de eredivisie van de blues.

01. Up in Here
02. The Funk