Recensie: Jamie Thyer And The Worried Men – Cafe Racer

Jamie Thyer And The Worried Men – Cafe Racer
Format: CD – Digital / Label: Road Dog Records
Releasedatum: 12 januari 2018

Je hebt soms van die albums waarbij je een dubbel gevoel hebt. Zo ook bij dit achtste album van Jamie Thyer And The Worried Men. Jamie Thyer is een ervaren Engelse gitarist, die jarenlang demonstraties van Marshall versterkers verzorgde en daarna de Worried Men vormde. Vreemd genoeg is er nergens enige informatie over de bezetting van deze band te vinden. Het gaat alleen maar om Jamie Thyer.
Waarom een dubbel gevoel bij dit album? Aan de ene kant hoor je dat Jamie een beest van een gitarist is, die qua gitaarspel in het rijtje der grootheden uit de bluesrock zou passen. Aan de andere kant heb je zijn nasale stem. Er van uit gaand dat hij de zanger is… Zijn weinig expressieve stem haalt toch de nodige glans van de prima bluesrock nummers.

Dat hoor je gelijk in de opener Untamed Beast. Een stevige bluesrocker in een stijl a la Pat Travers. De nasale zang klinkt niet op zijn plek naast het hard snerpende gitaarspel van Jamie. Dat hij kan gitaarspelen bewijst Jamie in Teenage Firewater Queen. Een sompig rockend bluesrock nummer. De zang is niet zo storend in de spetterende funky bluesrock boogie One Eyed Hound. Een vet pompend nummer met ziedend hard gitaarwerk.
Green Lights is een bluesrock nummer met een donderende, haast Bo Diddley-achtige, beat met de grommende zang van Jamie. De ziedende slide van Jamie zwiept alle kanten op in de opwindende rauwe bluesrocker Long Ride Home.Ook het ZZ Top-achtige  Hot Valves is een stomend bluesrock nummer net zoals. Er staan ook twee instrumentale nummers op het album, die wat mij betreft weggelaten hadden mogen worden.
Zowel Green Lights als The Harlot’s Ghost (dat aan Golden Earring’s “Going To The Run” doet denken) worden door Jimmy’s gitaarwerk ternauwernood  nog van de vergankelijkheid gered. Dat er wel degelijk instrumentaal gerockt kan worden bewijst de afsluiter Cafe Racer. Een spetterend nummer met vlammend gitaarwerk.

Mijn advies: Laat een volgende keer eens iemand anders zingen. Je zal merken dat er dan een voor de volle honderd procent bevredigend album ontstaat. En wie zijn dan toch die “bezorgde mannen”?

01. Untamed Beast
02. Teenage Firewater Queen