Recensie: James ‘Buddy’ Rogers – By My Side

cs200

James ‘Buddy’ Rogers – By My Side
Format: CD – Download / Label: JBR Records
Releasedatum:  15 September 2016

Tekst: Filip Heidinga

James Rogers kwam al op jonge leeftijd in aanraking met blues muziek. Zijn vader bracht vaak platen mee naar huis en ook een gitaar. Op tienjarige leeftijd kon Rogers al behoorlijk goed spelen en een jaar later zou hij zijn eerste band oprichten. Al snel begint hij op te treden in de clubs van Vancouver, waar hij woont. Binnen twee jaar zijn ze lokaal al zo bekend dat ze zeer regelmatig optreden, als Rogers vijftien is slepen ze een contract binnen bij een toonaangevende agentschap in Canada en mogen ze vaak in het voorprogramma spelen van grote blues artiesten. Vier jaar later, Rogers is intussen negentien, start hij een tournee met Russell Jackson die vooral bekend is als bassist van B.B. King. De tour zou uiteindelijk vijf jaar duren. In 2000 is het tijd voor Rogers om weer zijn eigen band op te richten en als hij niet met zijn eigen band speelt dan speelt hij ook vaak in bands van anderen. Zo is James Rogers altijd met muziek bezig en blijft hij zichzelf verbeteren. En nu is er dan een nieuw album van hem: ‘By My Side’. Zijn vierde album intussen.

Het album begint met het swingende Come Back To Me waarop toestenist Lewis Stephens opvalt door zijn mooie spel. Het titelnummer By My Side swingt net zo lekker als zijn voorganger, maar is het eerste nummer nog een echt blues nummer, By My Side heeft echter weer veel pop invloeden. Met Can’t Get You Off My Mind wordt het pas echt swingen. Het nummer heeft een lekker up-beat door het spel van Slammin’ Mike Wedge op drums en James Hollywood Badger op bas. Tijdens het volgende You Belong gaat het tempo voor het eerst naar beneden. De zoete ballad heeft erg mooi gitaarwerk van James Rogers. Het overbekende nummer van Freddie King Goin’ Down is de enige cover op het album. Het nummer is natuurlijk al vele malen gecoverd maar krijgt van Rogers een erg swingende versie. Hell To Pay is weer een wat steviger nummer met een stuwende beat en veel rock invloeden. Ook het volgende Baby heeft veel rock invloeden, maar is een stuk rustiger. Een mooie rock ballad. Met Runnin’ gaat Rogers weer terug naar de lekkere swingende nummers die ook aan het begin van het album staan. Met You & I gaat Rogers weer terug naar het rock-ballad geluid van Baby. Het instrumentale Am-Ola-Dora is een hoogtepunt van het album en laat alle bandleden schitteren. Vooral Lewis Stephens op Hammond B3 heeft naast Rogers zelf een hoofdrol in dit nummer. Change is volgens de hoes het laatste nummer en is wederom een ballad. Persoonlijk vind ik het net een ballad teveel. Eigenlijk het laatste nummer van het album maar er staan ook nog twee, niet vermelde, bonus-tracks op. Een acoustische versie van You Belong en Can’t Get You Off My Mind sluiten het album af. Twee erg mooie acoustische versie’s van nummer die ook een gewone versie hebben op het album. Een zeer mooie afsluiter.

Kortom: Een mooi gevarieerd album met blues, rock en pop invloeden.

01. Come Back To Me
02. By My Side