Jaimi Faulkner – Back Road
Format: CD – Digital – LP / Label: Make My Day Records
Releasedatum: 25 augustus 2017

Tekst: Rik Hogeland

Jaimi Faulkner weet op zijn nieuwe plaat ‘Back Road’ blues- en popmuziek naadloos te combineren met zijn veelal akoestische stijl. Het resultaat is een heerlijk feel good album wat ervoor zorgt dat de zomer nog nét iets langer lijkt te duren.

Het album begint met Like You Did Back Then. Dat nummer doet erg denken aan het werk van The Lumineers en voelt erg pop-achtig aan. Maar de blues liefhebbers woorden gaandeweg het album op hun wenken bediend. Waar het tweede nummer, Big Lies, nog aanvoelt als een tussenweg tussen pop en échte blues en qua geluid overeen komt met de vroegere albums van John Mayer, is het derde nummer een waar blues-anthem. In Back Road wordt Jaimi’s krachtige stem immers begeleid met een sterk gitaargeluid, inclusief aangename gitaarsolo.
Jaimi vervolgt zijn album met een drietal nummers die hun invloeden duidelijk vinden in het jazz-genre. Het is opnieuw een teken dat deze Australische singer-songwriter van vele markten thuis is. Het album is in veel nummers erg aangenaam, maar weinig verrassend. Tot we aankomen bij Fire Up Your Cylinders, een aangename afwisseling. In het akoestische nummer krijgt Jaimi de ruimte om zijn stem te laten gelden en laat hij merken hoe aangenaam zijn stemgeluid is.
Je voelt al aankomen dat dit akoestische uitstapje, in tegenstelling tot zijn oudere albums, van korte duur is. In All My Hope Is Gone wordt vanaf de eerste seconde opgebouwd, door middel van duistere en donkere gitaartonen, naar de beloning die bijna drie minuten op zich laat wachten: een prachtige gitaarsolo waarin Faulkner zijn gitaar een aantal schelle uithalen laat doen. Wanneer het nummer afgelopen lijkt te zijn, volgt er nog spookgeluid waarna het volgende nummer, I Can’t Hold On, begint. Het is een rocknummer waarin Jaimi’s warme stem de ruimte niet krijgt. Gelukkig lijkt dat in dit nummer niet nodig. Met krachtig scheurende gitaren bedient Jaimi de classic rock fans op hun wenken. Hij is duidelijk niet bang zich los te maken van de pop-achtige muziek waarmee het album begon. In het laatste nummer, Where Does All The Time Go?, houdt hij vast aan dit rockgeluid en sluit hij het geheel af met onder andere een piano- en gitaarsolo.

Het album vormt misschien geen krachtig geheel, maar toont wel de veelzijdigheid van de talentvolle jongeman en lijkt daarmee bijna als portfolio te dienen.

01. Like You Did Back Then
02. Big Lies